Plus

Chaos in de binnenstad, want Amsterdam is auto-onvriendelijk

Chaos in de binnenstad woensdag: door verkeersmaatregelen bij de Munt en werk op het Leidseplein liep de stad hopeloos vast. Tegelijk werd op sommige plekken ook duidelijk dat een binnenstad zonder auto's ruimte geeft.

Drukte op de Nassaukade bij het opgebroken Leidseplein Beeld Rink Hof
Drukte op de Nassaukade bij het opgebroken LeidsepleinBeeld Rink Hof

Vanaf woensdag is het officieel: de Amsterdamse binnenstad is auto-onvriendelijk. Wie zijn auto nu nog richting Dam stuurt, naar de Munt of de grachten, moet er wel écht lol in hebben om oeverloos te draaien en te keren, om van hot naar her te worden gestuurd door verkeersregelaars die nota bene uit Rotterdam zijn komen invliegen.

De eerste indruk is dat het niet meeviel, woensdag. Tientallen regelaars hadden hun handen vol aan automobilisten die het vanaf nu anders moeten doen dan ze gewend zijn. Niet meer over de Munt bijvoorbeeld. Niet meer over de Amstel de stad uit. Niet meer over het Singel.

Het leidde tot chaotische toestanden. Want de Munt is niet de enige plek die onder handen wordt genomen. Even verderop is de puinhoop op het Leidseplein zo mogelijk nog groter.

Deze werkzaamheden moeten leiden tot een autovrij plein in, let wel, 2021. Gevolg: de Stadhouderskade stond, nog meer dan eerder deze week al het geval was, muurvast. Eigenlijk waren er stremmingen over de hele 'kleine ring', van de Amstel tot aan de Rozengracht.

'Eerst wennen'
Tegelijk werd op sommige plekken ook duidelijk wat de bedoeling is: een binnenstad waar iets meer ruimte is. Op het Singel bijvoorbeeld, ter hoogte van de Kalvertoren.

Normaal gesproken staat hier een lange rij auto's, nu is het er rustig, fietsers hebben de ruimte. Of pal voor de universiteitsbibliotheek, waar je meer dan dinsdag het gevoel hebt adem te kunnen halen.

Maar goed, chaos was er ook dus. Even de reactie van de gemeente eerst: die is uiteraard positief over de door haar genomen maatregelen, die terecht historisch worden genoemd.

Een woordvoerder zegt dat mensen natuurlijk eerst zullen moeten wennen. "Het is logisch dat niet iedereen onmiddellijk begrijpt wat de beste routes zijn. Maar het is veel te vroeg om nu al te zeggen wat werkt en wat misschien aanpassing behoeft."

Voor wie wil begrijpen wat er woensdag aan de hand was in de stad is het misschien nuttig te beschrijven wat er 's morgens al gebeurde op het Muntplein. Bijvoorbeeld toen zich een vrachtauto meldde van Febo, vast van plan om, zoals elke ochtend, de kortste weg naar zijn afleveradres te nemen: gewoon de Reguliersbreestraat in.

Kan niet, stellen twee regelaars. Kan wel, aldus de chauffeur. "U kunt links af de Reguliersdwarsstraat in en dan nog twee keer links." Dat is om, dacht de chauffeur hardop en als de regelaars niet opzij waren gestapt, was de wagen over hun voeten gereden.

Regelaars uit Rotterdam
Het is duidelijk: regelaars zijn niet te benijden dezer dagen. Dat ze niet helemaal weten wat de bedoeling is, helpt ook al niet. Een van hen, vanmorgen vroeg afgereisd vanuit woonplaats Rotterdam, vraagt aan de verslaggever of hij misschien een idee heeft waarom we iedereen 'zo precies de verkeerde kant op moeten sturen'?

Rust in de Vijzelstraat bij de Munt Beeld Rink Hof
Rust in de Vijzelstraat bij de MuntBeeld Rink Hof

Even kort: de bedoeling is dat bestemmingsverkeer de binnenstad nog kan bereiken, maar dat auto's die het stadshart alleen maar gebruiken om doorheen te rijden, dat beter op een andere manier kunnen doen. Of, zou je kunnen zeggen, je maakt de binnenstad zó ingewikkeld dat mensen het op den duur wel uit hun hoofd zullen laten.

Het is een ingewikkelde operatie en de eerste dagen zullen pijn doen, is de verwachting. Letterlijk soms, want niet overal loopt het soepeltjes dus. Langs de Amstel bijvoorbeeld, waar er door het schrappen van één rijrichting, ruimte is vrijgekomen voor fietsers en voetgangers.

Onduidelijkheid
Waar eerst het fietspad was, is nu een stoep. En waar eerst de auto's reden, mogen nu de fietsen rijden. Een houten afzetting moet voorkomen dat fietsers toch het oude fietspad opdraaien. Maar het plaatsen van een hek helpt geen fluit: vrijwel alle fietsers draaien eromheen.

In de loop van de ochtend gaat bij zo'n manoeuvre een vrouw onderuit. Niets ernstigs, lijkt het. Net als die touringcar die een lossende vrachtauto probeert te passeren en daarbij een levensgevaarlijke situatie veroorzaakt. Allemaal het gevolg van onduidelijkheid. Er is nog veel werk te verzetten.

Lees ook: de auto is niet meer de baas op het Muntplein [+]

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden