Chaos dreigt rond Amsterdam CS door 'wilde staking' NS-personeel

Treinreizigers van en naar Amsterdam moeten maandag rekening houden met extra drukte en vertragingen in de avondspits.

Tussen 17.00 uur en 19.00 uur ligt het treinverkeer rond Amsterdam stil. Beeld anp
Tussen 17.00 uur en 19.00 uur ligt het treinverkeer rond Amsterdam stil.Beeld anp

Medewerkers van NS hebben aangekondigd het werk neer te leggen tijdens de avondspits. Tussen 17.00 uur en 19.00 uur ligt het treinverkeer rond Amsterdam daardoor stil, wat ook gevolgen heeft voor de dienstregeling in de rest van Nederland.

Het is nog onduidelijk hoeveel NS-medewerkers het werk daadwerkelijk neerleggen en hoe groot de overlast voor de reizigers wordt. Het is daarom volgens NS aan te raden de dienstregeling goed in de gaten te houden. Om 16.30 klonk een eerste omroepbericht dat de trein naar Schagen niet rijdt wegens acties van het personeel.

Hinder voor reiziger
"Ons beeld is dat vooral collega's die geen dienst hebben bij het werkoverleg aanwezig zullen zijn, maar waarschijnlijk doen er ook collega's mee die wel dienst hebben. De kans is daarom groot dat er hinder ontstaat voor de reiziger," aldus Erik Kroeze, woordvoerder bij de NS.

Veel mensen nemen waarschijnlijk het zekere voor het onzekere en kiezen voor de auto, wat ook op de weg voor vertraging kan zorgen. Ook in metro's, bussen en trams in en rond Amsterdam wordt extra drukte verwacht.

De NS raadt reizigers maandagmiddag en -avond aan om de actuele reizigersinformatie op de website en de apps goed in de gaten te houden. Omdat het om een 'wilde staking' gaat - de staking wordt niet gecoördineerd - kan het zijn dat treinen op het laatste moment uitvallen omdat de machinist van dienst besluit aan de staking mee te doen. De NS houdt er ook rekening mee dat treinen op andere trajecten daardoor niet of minder kunnen rijden, omdat stilstaande treinen de sporen blokkeren.

Nieuwe dienstregeling
Het spoorpersoneel wil tijdens het werkoverleg spreken over de nieuwe dienstregeling, waar bij de NS op 5 november over wordt vergaderd. De angst bestaat dat met de nieuwe dienstregeling, die op 11 december ingaat, het 'rondje om de kerk' weer terugkomt, oftewel: minder variatie in trajecten.

Volgens Kroeze is de NS hierover nog in gesprek met verschillende partijen. "De vaste routes gelden vooral voor machinisten die op de nieuwe sprinter gaan rijden. We leiden daar in het begin maar een beperkt aantal mensen voor op, omdat de kinderziektes er nog moeten worden uitgehaald. Die nieuwe sprinters rijden daarom in het begin op een beperkt aantal trajecten."

Kroeze noemt ook de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Den Haag en Eindhoven - waar ook maar een beperkt aantal machinisten voor is opgeleid - en het toenemende aantal regionale aanbestedingen op trajecten in de periferie als oorzaak van minder variatie in trajecten van conducteurs en machinisten.

Tweede conducteur
Naast 'het rondje om de kerk' is NS-personeel ook boos dat de NS afspraken over het behoud van de tweede conducteur op dubbeldekkers niet zou zijn nagekomen. Daarover zegt NS-woordvoerder Kroeze dat dit alleen geldt voor conducteurs op de twintig oude dubbeldekkers die zijn onlangs zijn opgelapt. "Op de normale, lange intercity's blijft het aantal conducteurs gewoon hetzelfde."

FNV Spoor, dat is uitgenodigd het werkoverleg bij te wonen, zegt nadrukkelijk niet de organisator te zijn van de actie: "Die komt vanuit het personeel zelf." Bij spoorvakbond VVMC is niets bekend over het werkoverleg. Er is dan ook geen woordvoerder die de media te woord wil staan over de actie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden