Chaos bij nieuwe controles op Schiphol is groot

Ruim drie kwartier wachten, rijen van honderden meters. De chaos op Schiphol, na de invoering vorige week van nieuwe veiligheidscontroles, is groot.

Drukte op Schiphol, afgelopen week. De vele controlepunten aan de gates zijn vervallen, daarvoor in de plaats zijn een aantal grote centrale controlepunten teruggekomen, waar passagiers door de beveiliging moeten.Beeld ANP

Maximaal tien minuten wachten en kom gerust later boarden. Voorafgaand aan de invoering van de nieuwe centrale controles voor handbagage, passagiers en paspoorten waren de beloftes groots. Een week later blijken ze verre van waar; gisteren was het chaos op de luchthaven.

Passagiers moesten naar eigen zeggen meer dan een uur - en volgens Schiphol in piektijden drie kwartier - wachten voor de drie controleposten. Gistermiddag begon de rij voor de controle in vertrekhal 1 al driehonderd meter verderop, in vertrekhal 2.

Ook bij de nieuwe controles op de tussenverdiepingen in vertrekhallen 2 en 3 waren de wachtrijen lang. Daar bleek dat de chaos ook na het passeren van de bagage- en passagierscontrole nog niet voorbij was; bij de paspoortcontrole waren alleen de bemande balies open, omdat de zelfscanners niet bleken te werken.

Het was, afgemeten aan de stroom klachten op sociale media, ook druk bij de nieuwe controles voor overstappende reizigers en bij de paspoortbalies voor aankomende passagiers. 'Welkom thuis,' tweette Stass, '@Schiphol en @marrechaussee ­laten een steekje vallen #wachten #duurtlang.' De twitteraars van Schiphol zelf hielden het op aanloopproblemen: 'We betreuren deze vertraging. De nieuwe opzet is nog wennen, ook voor security zelf.'

Volgens de vakbonden voor bewakingspersoneel komt nu uit waarvoor ze al maanden geleden hebben gewaarschuwd: met de nieuwe controleposten is ook het aantal bewakers 20 procent afgenomen. 'We hebben van tevoren gewaarschuwd dat het onzin is te denken dat je hetzelfde werk met honderden mensen minder kunt doen,' zegt Marianne Jekkers van FNV Beveiliging. 'Dat blijkt nu. De roosters zijn zo ingedeeld dat er nooit genoeg personeel kan zijn.'

Strengere controle-eisen
Eén van de twitteraars gisteren was president Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. 'Bijzonder schadelijk om op deze manier door toedoen Schiphol passagiers kwijt te raken. En wie draaien straks op voor passagiersclaims? Juist: de airlines!'

Schiphol houdt het op incidenten. 'Dit is geen structureel probleem,' zegt een woordvoerder. 'We onderzoeken waardoor het gisteren is gaan knellen en hoe we de passagiers­stromen beter kunnen inschatten ­zodat het in de drukke zomermaanden goed loopt.' Volgens hem is er ook geen sprake van te weinig beveiligers. 'Weliswaar kunnen we hetzelfde werk met minder mensen aan, maar door de groei van het aantal reizigers en strengere controle-eisen van de Europese Unie zitten we nu vrijwel op hetzelfde aantal medewerkers als voorheen.'

Hij erkent dat het met name gisteren op een aantal momenten misliep. 'Het was met 182.000 reizigers al een vrij drukke dag, maar op sommige momenten kwamen er meer reizigers dan waarop we hadden gerekend. We hebben zo snel mogelijk extra mensen ingezet, maar het duurt wel even voor rijen zijn weggewerkt.'

Schiphol is niet van plan reizigers te vragen eerder naar de luchthaven te komen. 'We houden vast aan de richtlijn dat in 95 procent van de gevallen de controles binnen tien minuten worden gepasseerd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden