Chaos bij inhuur personeel kost gemeente 183 miljoen

Onvolkomen, complex en warrig beleid van de gemeente heeft ertoe geleid dat Amsterdam honderden miljoenen euro te veel uitgeeft aan de inhuur van externe krachten. Dat concludeert de Rekenkamer.

'Inhuur van experts hoort bij een complexe stad als Amsterdam', zegt Jan De Ridder, directeur van de Amsterdamse RekenkamerBeeld ANP

In 2016 gaf de gemeente Amsterdam ruim 237 miljoen euro uit aan de inhuur van experts van buiten, blijkt uit onderzoek van de Rekenkamer, dat donderdag is uitgekomen.

Dat is niet alleen een stijging van 19 miljoen ten opzichte van een jaar eerder, maar ook een duizelingwekkende overschrijding van 182,7 miljoen van de begroting, die nog uitging van 54,7 miljoen voor personeel van buitenaf: denk aan juristen, voorlichters, financiële experts, maar ook schoonmakers en stadsreinigers.

Ook in 2015 gaf Amsterdam veel meer uit dan begroot: zo'n 140 miljoen. Vanaf 2010 wordt stelselmatig te veel uitgegeven.

Incapabele voorlichters?
Nu trekt Jan de Ridder, directeur van de Amsterdamse Rekenkamer, wel vaker de conclusie dat zaken in Amsterdam niet goed gaan, dat is onderdeel van zijn werk. Maar dan gaat het om onderwerpen die onvoldoende aandacht krijgen, de ondergeschoven kindjes.

De immense inhuur van externe krachten door de gemeente is nu juist een onderwerp dat wél aandacht krijgt. "En toch is het beleid warrig," zegt De Ridder. "Dat komen we niet vaak tegen."

Al in 2008 sprak de gemeenteraad de wens uit de uitgaven aan externe inhuur terug te brengen. Het huidige college van D66, VVD en SP legde in 2014 vast dat de kosten omlaag moesten en dat inhuur maximaal één jaar mocht duren. Toch is het beleid van de gemeente 'onvolkomen en complex', stelt de Rekenkamer na een onderzoek van meer dan een jaar.

Inhuur van experts hoort bij een complexe stad als Amsterdam, zegt De Ridder. Als bij de aanleg van de Noord/Zuidlijn lekkage optreedt, is het logisch dat de gemeente experts inhuurt. Maar heeft Amsterdam zulke incapabele voorlichters in dienst dat de woordvoerders ook van buiten moeten komen?

Vaste ambtenaren in de minderheid
Zes advocaten die zijn aangetrokken voor de Noord/Zuidlijn lopen al jaren twintig tot veertig uur per week rond bij de dienst Metro & Tram. Dit kost de stad, volgens een ruwe schatting, meer dan één miljoen per jaar.

Bij een aantal onderdelen van de gemeente is de inhuur structureel. De afdeling die zich bezighoudt met de Noord/Zuidlijn bestaat voor meer dan tachtig procent uit ingehuurde medewerkers.

Ook bij de afdelingen ICT, Parkeren en Zuidas zijn vaste ambtenaren in de minderheid.

Fundamentele vraag
Volgens de Rekenkamer moet het college zorgen dat de cijfers op orde komen en dat goed wordt bijgehouden wie wat inhuurt. Maar alles begint bij een fundamentele vraag, zegt De Ridder: wat voor organisatie heeft het bestuur voor ogen: groot of klein, veel kennis in huis of expertise juist inhuren? "De gemeente hinkt nu op verschillende gedachtes."

Het college laat weten de conclusies van de Rekenkamer te delen. De grootschalige inhuur komt onder meer door ingrijpende veranderingen in de organisatie en was nodig om plannen van het college uit te voeren.

€ 237.399.891

De gemeente Amsterdam huurde in 2016 voor 237,4 miljoen euro in aan externe krachten: juristen, voorlichters, financiële experts, schoonmakers en stadsreinigers. Begroot was 54,7 miljoen euro.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden