Ceres denkt aan uitbreiden

AMSTERDAM - Containerterminal Ceres krijgt een derde wekelijkse containerlijn naar Azië. Daarmee raakt de terminal voor meer dan de helft vol. ''Nog zo'n lijn erbij en we moeten uitbreiden,'' zegt directeur Pieter Bas Bredius.De verbinding levert werk op voor zestig extra personeelsleden.

Door de nieuwe lijn, de derde grote containerverbinding bij Ceres, zal dit jaar meer dan een half miljoen TEU (de standaardmaat voor containers) worden overgeslagen. Vorig jaar steeg het aantal containers bij het bedrijf circa dertig procent tot ruim 300.000 TEU.

Op de nieuwe lijndienst pendelen wekelijks acht schepen van vier rederijen. Daarbij worden in Azië drie Noord-Chinese havens, waaronder Sjanghai, en Singapore aangedaan. In Europa is Amsterdam de eerste aanlegplaats, een primeur voor Ceres. ''Dat is belangrijk voor transporteurs, vanwege de snelheid.'' De schepen varen door naar Hamburg en Southampton om daarna weer naar China terug te keren.

Het eerste schip, de Oslo Express met een capaciteit van ruim 3300 containers, wordt 9 mei verwacht. Op de lijn worden ook grotere containerschepen, met een capaciteit van ruim zesduizend containers, ingezet. ''Later dit jaar is er een kans op schepen met 7500 containers.''

Ceres heeft sinds 2005 een wekelijkse intercontinentale containerlijn naar Zuid-China, Taiwan en het Midden-Oosten en een lijndienst op Japan. Daarnaast zijn er vijf Europese lijnen. In februari startte een kustvaartdienst tussen Amsterdam, Finland en het Russische Sint Petersburg, sinds vorig jaar zijn er lijndiensten met Zweden, Portugal en Groot-Brittannië.

''We moeten zo langzamerhand over uitbreiden praten,'' zegt Bredius. ''We kunnen niet wachten, omdat zoiets jaren duurt.'' Ook moet er een positief besluit komen over de aanleg van een nieuwe grote sluis bij IJmuiden. ''Zonder sluis hoeven wij niet aan uitbreiding te denken.

Bij de bouw van Ceres Paragon, de enige containerterminal ter wereld waar schepen aan beide zijden worden gelost, is rekening gehouden met een verdubbeling van de capaciteit. Daarvoor is een terrein aan de Afrikahaven gereserveerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden