Centrum trekt vergunningen digitale reclamezuilen in

Stadsdeel Centrum heeft de  vergunningen voor 28 digitale mupi's - reclamezuilen in de openbare ruimte - ingetrokken. De vergunning is alsnog geweigerd, omdat op de mupi's bewegende reclamebeelden worden vertoond.

Het beleid voor buitenreclame wordt herzien om de vercommercialisering van de openbare ruimte tegen te gaan. Beeld anp

In juli dit jaar is de binnenstad vrij van reclamezuilen met bewegende reclamebeelden op straat, want dan verloopt ook de tijdelijke vergunning voor 7 andere mupi's. Tegen deze mupi's is geen bezwaar gemaakt en deze vergunningen kunnen daarom niet meer worden ingetrokken.

Nieuwe vergunningsaanvragen voor mupi's met bewegende reclamebeelden worden geweigerd. Het stadsdeel is tot deze beslissing gekomen omdat er veel klachten zijn binnen gekomen.

Geen beleid
Aanvankelijk had Centrum besloten de tijdelijke vergunningen wel te verlenen. De mupi's zijn in strijd met het Stedelijk Kader Buitenreclame, oordeelt het stadsdeel nu. Omdat er geen beleid is voor reclame op dit soort bouwwerken is aansluiting gezocht bij het kader.

De beslissing betekent dat de exploitant moet stoppen met de bewegende reclamebeelden en nieuwe vergunningen moet aanvragen voor mupi's met stilstaande reclame, ofwel de mupi's moet verwijderen. In afwachting van de ontwikkeling van nieuw beleid, verleende de gemeente in eerste instantie tijdelijke vergunningen tot medio dit jaar.

Vercommercialisering
Tegen die vergunningen is bezwaar gemaakt door onder meer de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad, bewonersraad Nieuwmarkt/Groot Waterloo, Comité Westelijke Grachtengordel, huurdersvereniging Centrum en Wijkcentrum d'Oude Stadt.

De gemeente is al langer op zoek naar manieren om de vercommercialisering van de openbare ruimte tegen te gaan. In verband daarmee wordt ook het beleid voor buitenreclame herzien.

Stadsdeelbestuurder Micha Mos: "Het college wil bewegende reclame uit de stad weren. Het terugdringen van deze mupi's met bewegende reclamebeelden sluit goed aan bij deze ambitie. Dit soort reclame draagt bij aan de vercommercialisering van de openbare ruimte en doen afbreuk aan de leefbaarheid en verkeersveiligheid. Met dank aan betrokken bewoners hebben we deze vergunning voor 28 Mupi's heroverwogen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden