Centrum Amsterdam allesbehalve een krimpend winkelgebied

Overal in Nederland krimpen winkelgebieden in om te kunnen blijven bestaan, behalve in het centrum van Amsterdam. 'Het is op winkelgebied een enclave die niet overeenkomt met de rest van het land.'

Winkelend publiek in de KalverstraatBeeld anp

Veel winkeliers in grote winkelgebieden moeten vechten om het hoofd boven water te houden. Dinsdag werd bekend dat Macintosh, het moederbedrijf van schoenenwinkelketens Scapino en Dolcis, om uitstel van betaling heeft gevraagd. De zoveelste in een lange rij kleding- en schoenenverkopers. Volgens retaildeskundigen is een krimp van dit soort winkels in winkelgebieden onvermijdelijk, maar ook het geheel afsterven van sommige centra is niet ondenkbaar.

Toch gaat dat niet overal op. 'Het centrum van Amsterdam is een enclave in Nederland die niet overeenkomt met de rest van het land', zegt retaildeskundige Cor Molenaar. Het aanbod is gevarieerder en winkelen kan er gemakkelijk afgewisseld worden met een kop koffie, het theater of een hapje eten. Bovendien zijn er enorme aantallen bezoekers uit binnen- en buitenland.

Kalverstraat
De Kalverstraat is daar een goed voorbeeld van. Uit cijfers van vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield blijkt dat dit de duurste winkelstraat van Nederland is. Het huren van een vierkante meter kost er jaarlijks 3.000 euro, dat is ongeveer 25.000 euro per maand voor een winkel van honderd vierkante meter. Werden de meeste winkelstraten afgelopen jaren minder duur, in de Kalverstraat gingen de prijzen alleen maar omhoog. Winkeliers betalen maar al te graag om er de nieuwste kleding en accessoires te etaleren.

Dit in tegenstelling tot de meer doorsnee winkelgebieden in de buitenwijken van de stad, waar het publiek het geld in de zak houdt. Daar is de situatie vergelijkbaar met de rest van het land. Een voorbeeld is het Buikslotermeerplein in Noord. Schoenenwinkel Manfield zit er nog, maar zusjes Dolcis en Scapino moesten al wijken.

Retailadviseur Tony Wijntuin: 'Er is overcapaciteit, te veel inwisselbare concepten en weinig onderscheidende producten. Neem de kleding- en schoenenwinkels, alles lijkt op elkaar, terwijl je het ook op internet kunt vinden.'


Lees woensdag (23-12) meer in Het Parool: 'Alleen de Kalverstraat heeft nergens last van'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden