Plus

Célines topontwerper en Queen Minimal Phoebe Philo vertrekt mogelijk

Het gerucht is hardnekkig. Minimalistische heldin Phoebe Philo, brein achter de succesvolste tas van het afgelopen decennium, de Luggage Phantom, zou op het punt staan te vertrekken bij het Franse modehuis Céline.

'Het meest chique is als je niet bestaat op Google. God, ik zou diegene graag zijn,' verzuchtte Phoebe Philo in een zeldzaam interview.Beeld Getty Images

Het is nog niet officieel bevestigd, maar waar rook is, is vuur. Gesprekken met potentiële vervangers van Phoebe Philo (44) voor de job van creative director bij Céline zouden volgens een anonieme bron al maanden gaande zijn, maar moedermaatschappij LVMH blijft het vertrek van de sterontwerper ontkennen.

Namen van opvolgers die circuleren: Natasa Cagalj, werkzaam bij Ports 1961, en Célines design director prêt-à-porter Michael Rider. Victoria Beckham zal slecht slapen deze dagen, want ook haar design director, Ilaria Icardi, zou benaderd zijn.

Wie het ook wordt, er wachten hem of haar grote schoenen om te vullen, want sinds Philo in 2008 aan het roer kwam bij Céline wist ze van het ingedutte modehuis een cultlabel te maken.

Met haar tijdloze coole, minimalistische en masculiene ontwerpen, een combinatie van traditioneel Parijs vakmanschap en cool modern Londendesign, werd ze eveneens de lieveling van modejournalisten.

Veel gehoord argument voor die liefde is dat Philo precies weet wat moderne, hardwerkende vrouwen willen. Zelf ziet ze er altijd onberispelijk uit, zonder make-up, met haar kenmerkende sportschoenen (ze is persoonlijk verantwoordelijk voor de revival van Nikes classic Air Max).

En ook haar outsiderpositie - mediaschuw, ze staat de pers zelden te woord backstage, en haar familie eerst-beleid - bevalt veel vrouwen.

In 2012 cancelde ze haar show omdat ze hoogzwanger was van haar derde kind. Ook wist ze LVMH zo gek te krijgen de designstudio van Céline van Parijs naar Londen te verhuizen.

Anders ging de deal niet door. Haar huis, een Victoriaanse villa in Notting Hill, deelt ze met echtgenoot Max Wigram, galeriehouder op New Bond Street, dochter Maya en zoons Marlowe en Arthur. Haar ouders (moeder Celia werkte als grafisch ontwerper mee aan David Bowies Aladdin Sane-albumcover) wonen om de hoek.

Niet bestaan op Google
Rinke Tjepkema, adjunct-hoofdredacteur van de Nederlandse Vogue, betreurt Philo's mogelijke vertrek. "Weinig andere merken deden mijn hart zo snel kloppen als Céline onder Phoebes bewind. Ik hoop zo dat ze haar eigen label start. Het mooiste aan haar kleren is dat ze vrouwen zo serieus neemt en hen er kracht mee geeft."

"Ik heb veel Célineschoenen, een overhemd, een trui, een zonnebril, oorbellen en een hele mooie jurk. En dan is er nog een waslijst aan stuks waarvan ik altijd ben blijven dromen. Philo's ­beste vondst? Naast de kleding de campagnes met Juergen Teller, zonder opsmuk of make-up, levensecht gefotografeerd. Daarmee zette ze echt een nieuw modebeeld neer."

De in Parijs geboren, in het Londense Harrow-on-the-Hill opgegroeide Philo startte haar carrière als rechterhand van Stella McCartney bij Chloé in 1997. Toen deze vier jaar later vertrok om een eigen label te beginnen, nam Philo het ontwerproer over.

Na de geboorte van dochter Maya nam ze een sabbatical van twee jaar, tot het Céline-aanbod. "Het meest chique is als je niet bestaat op Google. God, ik zou diegene graag zijn," zei Philo enkele jaren geleden in een zeldzaam interview in de Amerikaanse Vogue.

Philo is anti-tech en die old skool-houding is meteen ook haar makke. Het merk startte pas dit jaar met een Instagramaccount, láng na de concurrentie. Verwacht wordt dat haar vertrek Célines digitale groei een boost zal geven.

Genoeg goeie knakkers
Kikki Niesten van de gelijknamige luxe merkenwinkel in Maastricht verkoopt het Franse label al tien jaar. "Zeker de eerste jaren was alles even slim en even mooi, maar de laatste seizoenen is de kleding een stuk moeilijker geworden. Zo
a-commercieel. In de collectie voor komende zomer zitten van die volumineuze dubbele jassen, die passen in geen enkele kast."

De Crombiejas, wijd en zonder sluiting, is voor Niesten het meest specifieke kledingstuk van Céline. "Door iedereen nagemaakt ook. Sterke zet bij de tassen is geweest dat ze ervoor zorgde dat de vraag groter bleef dan het aanbod. Zo is de Luggage Phantom veruit de populairste tas van Céline."

De Luggage Phantom van Céline.Beeld -

"Stel dat ik honderd tassen mag inkopen, dan mag ik maar vijftig Phantoms kopen, en moet ik daarnaast vijftig stuks van een minder populair model kopen. Dan bleef ik wel met wat tassen zitten, maar ik wilde tóch vijftig Phantoms omdat die al verkocht waren voordat ze in de winkel kwamen."

"Er zijn altijd wachtlijsten voor geweest. De prijs? Als iets een hype is, speelt prijs geen rol. Ik heb klanten die er acht hebben, in alle kleuren. Afhankelijk van het materiaal begint die tas bij 2000 euro, maar in krokoleer is ie 40.000 euro. Daar kocht ik er drie van en die raakte ik zéker kwijt."

"O, die tas, dat was een megading," zegt Alexander van Slobbe, zelf ook een minimalist en het brein achter succesvolle labels Orson + Bodil en So by Alexander van Slobbe. "En Phoebes kleren hebben een soort brutaliteit, met die enorme volumes, een beetje lelijk durven zijn ook. Een veel te grote sweater op een lompe broek met slippers eronder, raar, maar wel een goede daad."

"Wie haar moet opvolgen? Tja, er lopen genoeg goede knakkers rond. Of ík LVMH ga bellen? Welnee zeg, constant die enorme druk om te presteren, daar zou ik knettergek van worden. Ik blijf liever heerlijk met mijn teckel Emma mijn dagelijkse rondje Vondelpark lopen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden