CBS laat kijker zelf het einde van Hawaii Five-O kiezen

De Amerikaanse televisiezender CBS gaat haar kijkers de mogelijkheid geven om te bepalen hoe een aflevering van Hawaii Five-O, één van de populairste dramaseries van de zender, eindigt. Met behulp van het 'tweede scherm' kunnen zij tijdens de uitzending van maandag 14 januari aanstaande kiezen uit drie mogelijke eindes.

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Via de website van CBS of via Twitter kunnen zij met een hashtag (#) aangeven wie de boosdoener van de aflevering is: #theBoss, #theTA, of #theStudent. De meestgebruikte hashtag zal uiteindelijk bepalen hoe de aflevering eindigt. Het is voor het eerst dat CBS haar kijkers direct invloed op het verloop van een serie laat uitoefenen.

CBS zal de uitslagen van de Amerikaanse oostkust en de Amerikaanse westkust los van elkaar verwerken, dus het is goed mogelijk dat het oosten en westen van de VS straks verschillende eindes te zien krijgen, schrijft Business Insider. En wie benieuwd is naar de eindes die niet zijn uitgezonden, kan deze na afloop op de site van CBS bekijken.

Talentenjachten
Het 'tweede scherm' (meepraten of stemmen tijdens de uitzending via bijvoorbeeld smartphone, tablet of laptop) is al lang gemeengoed bij onder meer actualiteitenprogramma's en talentenjachten als Idols en The Voice, maar voor (drama)series op televisie is het nieuw. Series als Breaking Bad en The Walking Dead hebben al wel al hun eigen 'tweede scherm'-apps, maar nog niet eerder maakte een groot tv-station er tijdens een uitzending gebruik van.

De speciale aflevering van Hawaii Five-O maakt deel uit van de plannen van CBS om het tweede scherm een steeds grotere rol te geven. Afgelopen week lanceerde de zender CBS Connect, een app waarmee de kijker, afhankelijk van het programma, allerhande extra informatie te zien krijgt tijdens de uitzending. Ook voor series als CSI heeft CBS plannen met het tweede scherm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden