Review

Catfish ***

null Beeld

Bioscoop: Cinecenter, Movies
Regie: Ariel Schulman, Henry Joost

Het sociale netwerk Facebook is met zijn ruim 500 miljoen leden ruim veertig miljard waard. Veel geld in elk geval, grotendeels gebaseerd op de waarde van de eindeloze datastroom die de gebruikers via Facebook aan hun 'vrienden' en de wereld toevertrouwen. Het idee is dat hier de consument en al zijn naakte driften in beeld komt.

Eén probleempje, dat in de documentaire Catfish van Ariel Schulman en Henry Joost wordt aangesneden, is dat er een aardige kloof kan gapen tussen iemands identiteit en zijn online profiel. Dit onderwerp kwam vorig jaar op het Idfa ook al aan de orde in de sensationele documentaire Talhotblond van Barbara Schroeder .

Voor mensen die zich compleet willen laten verrassen door Catfish is een waarschuwing op zijn plaats: zonder iets van het verloop van het verhaal te verklappen is het vrijwel niet mogelijk de film te recenseren. In dat geval moet u hier ophouden met lezen.

En voor de rest van u: Catfish lijkt aanvankelijk een documentaire (lowbudget en homemovie-achtig) over Nev Schulman, een jonge New Yorkse fotograaf die via Facebook een correspondentie onderhoudt met de achtjarige Abby die foto's van hem naschildert en opstuurt vanuit Michigan.

Via Abby komt Nev in contact met haar negentienjarige halfzuster Megan en met de rest van de familie. Er lijkt zich tussen Nev en Megan een online relatie te ontwikkelen, die van één kant op video wordt vastgelegd door de broer van Nev.

Als de heren voor een opdracht naar de staat Michigan reizen, besluiten ze onverwacht langs te gaan bij Abby, Megan en familie. Hun aankomst midden in de nacht bij de ranch van de onbekende familie had een scene uit horrorfilm The Blair Witch project kunnen zijn.

Daar openbaart zich niet alleen de ware aard van deze online relatie, maar ook de verborgen kant van sociale netwerken.

Als de boodschap is dat we alleen moeten vertrouwen wat we met eigen ogen zien, dan geldt dat overigens ook voor de documentaire Catfish van de gebroeders Schulman, die de toeschouwer wellicht van begin tot einde belazeren met hun quasinaïviteit. Interessant gesprekspunt na afloop: wie bedriegt nu eigenlijk wie? (MARK MOORMAN)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden