Review

Captain America ****

Bart van der Put
null Beeld

Met de superheld Captain America haakte uitgeverij Timely Comics in maart 1941 in op het succes van de Batman- en Supermanstrips van concurrent DC Comics.

Joe Simon en Jack Kirby lanceerden hun held met een politieke provocatie: op de omslag van zijn eerste avontuur slaat Captain America Adolf Hitler neer. Het zou echter nog acht maanden duren voordat de Verenigde Staten tegen Duitsland ten strijde trok. Timely Comics groeide uit tot Marvel Comics, dat begin jaren zestig met groot succes een lange stoet superhelden lanceerde en in de afgelopen tien jaar aan de basis van de meeste stripverfilmingen stond.

Met Captain America: the first avenger keert regisseur Joe Johnston niet alleen terug naar de wortels van het Marvelimperium, maar ook naar de Tweede Wereldoorlog. Na de recente vondst van de bevroren Captain America onder het poolijs, keert de film terug naar New York in maart 1942, waar de iele goedzak Steve Rogers herhaaldelijk wordt afgekeurd voor militaire dienst.

Een naar de VS uitgeweken Duitse wetenschapper ziet in de jongen echter een goede kandidaat voor een experimenteel soldatenserum, dat hij eerder in Duitsland in een ruwe versie aan Johan Schmidt toediende. Getransformeerd tot Captain America zal Rogers het tegen de megalomane Schmidt moeten opnemen.

De legendarische provocatie van bedenkers Simon en Kirby krijgt geen weerslag, want Johnston zag erop toe dat de film mijlenver van de politieke en historische realiteit verwijderd is. De door Hugo Weaving (The matrix) fraai belichaamde Schmidt heeft lak aan Hitler en zijn Hydradivisie draagt geen hakenkruizen.

Net als in zijn eerdere, in 1938 gesitueerde stripverfilming The rocketeer (1991) hanteert Johnston een aangenaam lichtvoetige toon, en legt hij meer nadruk op de relaties en karakters van de personages dan op de actie. Dankzij een puike rolbezetting pakt dat bijzonder amusant uit.

Voor de vertolker van Captain America Chris Evans markeert de filmeendoorbraak. De acteur speelde eerder de Menselijke Toorts in de twee halfbakken stripverfilmingen van Fantastic Four, en is met behulp van de in Benjamin Button op Brad Pitt toegepaste trucages eerst een overtuigend mager knulletje, om na zijn transformatie als een adonis ten strijde te trekken.

Het typeert de aanpak van Johnston: verbluffende trucages staan hier niet in dienst van grootschalige destructie, maar van een verrassend en vermakelijk verhaal. Ondanks een afwikkeling die wat plichtmatig aandoet, behoort Captain America zeker tot de beste Marvelverfilmingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden