Canon YouTube gepresenteerd in Stadsschouwburg

ouTube viert zijn vijfjarig bestaan. Aanleiding voor Upload Cinema om samen met De Stadsschouwburg Amsterdam De Canon van YouTube te presenteren. Foto Amaury Miller Beeld
ouTube viert zijn vijfjarig bestaan. Aanleiding voor Upload Cinema om samen met De Stadsschouwburg Amsterdam De Canon van YouTube te presenteren. Foto Amaury Miller

AMSTERDAM - Gemaakt voor het internet, trendsettend, exemplarisch en bovenal niet saai. Dát zijn de criteria waaraan internetfilmpjes moesten voldoen om opgenomen te worden in de Canon van YouTube.

Die criteria werden pas bedacht nádat 25 experts - van bloggers en webredacteuren tot filmmakers en wetenschappers - hun persoonlijke toptien hadden ingestuurd. Dat hield organisator en spreekstalmeester Dagan Cohen de uitverkochte zaal van de Stadsschouwburg maandagavond voor. Met De Canon van YouTube werd stilgestaan bij het feit dat precies vijf jaar geleden, op 15 februari 2005, drie Amerikanen de domeinnaam YouTube.com lieten registreren. De allereerste video Me at the Zoo, die overigens pas 23 april 2005 op het platform verscheen, maakt opvallend genoeg geen deel uit van de lijst. ''Een man, een dierentuin. Saai,'' aldus Cohen.

45 filmpjes haalden de Canon wel. Over een 'stuk of 25' bestond consensus, aldus Cohen, de andere waren persoonlijke favorieten van de 'canoniers'. Opgenomen in de eregalerij zijn onder meer klassiekers als Sneezing Panda (een niesende panda die zijn moeder een rolbe``z`(baby Charlie bijt keihard in de vinger van zijn broertje) en David after dentist, een hilarisch filmpje waarin een joch, nog duf van de verdoving van de tandarts, op de achterbank van zijn vaders auto levensvragen stelt als 'Is this real life?' en 'Why is this happening to me?'.

De video waarin twee mannen in witte jassen 24.000 rollen Mentos laten inwerken op zesduizend flessen Diet Coke behoort sinds gisteravond tot de Canon van YouTube, net als het clipje van zangeres Esmée Denters waarin tot slot Justin Timberlake opduikt (''Ze zingt mijn liedje beter dan ik'').

Ook waren er de nodige filmcitaten. Heel flauw is de nagesynchroniseerde scène uit Der Untergang, waarin Hitler schreeuwt dat hij op het volgende bedrijfsuitje per se wil bowlen. Star Wars was de inspiratiebron voor een fraaie, van Lego gemaakte parodie én voor een dikkige Canadese jongen die voor zijn webcam de lichtzwaardgevechten poogt te imiteren. Het werd voor de grap door vrienden online gezet - en ruïneerde het leven van de stuntelaar.

Dat kan snel gaan, want YouTube is alomtegenwoordig, hield Cohen zijn gehoor voor: dagelijks worden er honderden miljoenen filmpjes aangeboden en bekeken op YouTube; elke minuut wordt 24 uur beeld ge-upload. YouTube is na google de meest gebruikte zoekmachine.

Tot slot van de presentatie werd een halfslachtige poging gedaan zélf geschiedenis te schrijven. De zaal moest 'naar hartelust meezingen' met en 'ongegeneerd meebewegen' op Dragostea din tei van de Moldavische boyband O-Zone. ''Het stomste liedje ooit gemaakt,'' aldus Cohen. Daarvan werd ter plekke een clip gemaakt die live op het grote doek te zien was. Het goede voorbeeld was eerder op de avond gegeven door een dikke jongeman, 'The Numa Numa-man', die het vreselijke nummer schaamteloos playbackt voor zijn webcam.

Of de recordpoging een virale hit wordt? Cohen: ''Ik ga praten met een paar van mijn vriendjes. Dat zijn ware seeding experts.'' (JAN PIETER EKKER)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden