Plus

Canal Company wordt Stromma en wil de stad via het water ontlasten

Een vrije rondvaartmarkt en een stad die toeristen beu is - Canal Company gaat met een nieuwe eigenaar én naam de bedreigingen te lijf. 'Het is echt niet zo dat wij door het nieuwe beleid zullen verdwijnen.'

De topmannen van het nieuwe Stromma: Peter Duwel (l) en Jan Larssèn Beeld Charlotte Odijk
De topmannen van het nieuwe Stromma: Peter Duwel (l) en Jan LarssènBeeld Charlotte Odijk

Canal Company wordt komende maand Stromma.com. Mede door de jarenlange onzekerheid over het Amsterdamse rondvaart- en toerismebedrijf maakt de rondvaartgigant sinds vorig jaar deel uit van het Scandinavische Stromma, dat onder meer in Stockholm en Kopenhagen actief is.

"We weten al jaren dat de gemeente de rondvaarten anders wil aanpakken," zegt Peter Duwel, sinds november directeur van Canal Company, een van de drie grote rondvaartrederijen in de stad. "Maar nog altijd niet hoe dat gaat gebeuren."

In 2012 opende de gemeente de aanval op de rondvaartbranche om het oligopolie met vier grote spelers open te breken. Maar beleid bleef lang uit. "Alle ontwikkelingen zijn door die onzekerheid stil komen te staan."

Canal, waar 300 mensen werken, heeft nu een vloot van vijftig boten en honderd waterfietsen. In het nieuwe beleid van de gemeente maken korte rondvaartboten meer kans, waardoor de 32 'lange' schepen - de traditionele rondvaartboten - van het bedrijf kansloos zijn.

Schonere aandrijving
"Ik ben blij dat we toen niet verder hebben geïnvesteerd. Stel dat we, zoals we van plan waren, al onze rondvaartboten de afgelopen jaren van een elektrische motor hadden voorzien, dan hadden we die volgens de gemeente nu allemaal kunnen weggooien."

De gevestigde rondvaartbranche heeft tezamen de hoop gevestigd op het gerechtshof en uiteindelijk de Raad van State. "Wij willen weten of dit beleid wettelijk kan."

Duwel, al zestien jaar in dienst van de rondvaartreder, wil niet verkeerd worden begrepen. "Hoe het ook uitpakt, het staat buiten kijf dat we gaan investeren. Als we met onze lange boten verder kunnen, zullen we fors investeren in schonere aandrijving. En als de gemeente zijn zin krijgt, zullen we een vergelijkbare capaciteit veertienmeterboten aanschaffen om de omvang van onze activiteiten op peil te houden. Het is echt niet zo dat wij door het nieuwe beleid zullen verdwijnen."

Hij ziet dan ook niet hoe Amsterdam met het nieuwe rondvaartbeleid de drukte op de grachten wil aanpakken. "Iedereen mag van de gemeente straks gaan varen. Het wordt echt niet rustiger in de stad. Wij zien al jaren dat er plekken zijn in de binnenstad waar het te druk is. Het is ook in ons belang daar iets aan te doen. Binnenkort praten we met de verantwoordelijke wethouders."

Architectuurtrips
Duwel sluit niet uit dat de jarenlange onzekerheid over het gemeentebeleid vorig jaar een rol speelde bij de verkoop van Canal Company aan het Zweedse Stromma. Maar dat de nieuwe eigenaar kan helpen, staat buiten kijf.

Topman Jan Larsén van Stromma kent de problemen immers. "In alle steden waar we actief zijn, maken we deel uit van het stadsleven. We zijn daar in staat om, ook ten behoeve van onze eigen activiteiten, bezoekersstromen te spreiden. In Kopenhagen doen zich ook momenten voor dat er twintigduizend passagiers op één dag via cruiseschepen worden aangevoerd. Dat moet je in goede banen leiden."

50

De Canal Company heeft 100 waterfietsen en 50 boten, waaronder 32 ‘lange’ schepen. Driehonderd mensen werken bij het bedrijf.

"We zijn ons zeer bewust van onze invloed op een stad en zijn in staat om het gedrag van onze klanten te beïnvloeden. Dit soort issues kunnen we met elkaars kennis oplossen. We zijn er als toerismebedrijf niet op uit om de markt te verstoren, in tegendeel."

"Wij willen graag onze bijdrage leveren aan spreiding van het bezoek," zegt Duwel. "Vorig jaar zijn we begonnen met een rondvaart door de Amsterdamse haven, we hebben 's avonds dinnercruises en we doen architectuurtrips langs de eilanden, om een alternatief te bieden voor de grachten."

Uitbreiding
"We hebben een vergunning voor een vaart over de Amstel naar Nes aan de Amstel. En we kijken nadrukkelijk naar Haarlem en Rotterdam. Maar we kunnen niet in alles investeren. Of we steken ons geld in het spreiden van de bezoekersstroom, of we moeten het uitgeven aan nieuwe boten."

Canal zal zich volgens Duwel altijd op het water richten. "Maar niet langer uitsluitend. Ook door het gemeentebeleid moeten we verder uitbreiden met activiteiten op het land. Vorig jaar zijn we de mede-uitbater geworden van de Adam Lookout, de schommel bovenop de A'DAM Toren. We gaan zeker kijken naar verdere uitbreiding op het land."

Canal slaat daarmee volgens hem niet dezelfde weg in als concurrent Tours & Tickets. "Hun strategie en doelgroep is anders. Wij werken liever samen met andere partijen, dan dat we ze inlijven. Wij zullen niet in de horeca stappen of van Damrak tot Rembrandtplein verkooppunten openen. Wij zijn blij met onze aanwezigheid in de stad."

Hop on-hop off by boat
Onder de vlag van de nieuwe Zweedse eigenaar wil het bedrijf in het vervolg de klanten vooral online binnenhalen, ruim voordat ze in Amsterdam zijn geland.

"Nu halen we zo'n 7 procent van de omzet online. In de andere Strommalanden is dat al veel hoger. Die doen dus iets goed. Als Stromma.com worden we internationaal veel beter vindbaar. Onze online omzet moet snel verdubbelen."

De samenvoeging zal volgens hem vooralsnog geen grote gevolgen hebben voor de organisatie of het aantal werknemers. "Alhoewel ik nog altijd niet kan zeggen wat de gevolgen zullen zijn van het Amsterdamse beleid."

Wel veranderen de activiteiten. "Het voordeel van een internationaal bedrijf is dat mensen van buiten naar je kijken. Wij waren altijd tevreden met de naam Canalbus. Maar internationaal werkt dat blijkbaar toch verwarrend; mensen verwachten een bus op wielen die langs de grachten rijdt. Het wordt nu Hop on-hop off by boat."

Hetzelfde geldt voor de waterfietsen van dochter Canalbike. "We zaten hier met de accountant van Stromma, die echt verward was: hebben jullie nu toch bussen en fietsen?" In het Engels heten die dingen 'pedalboats'. Die verandering vond ik moeilijker dan de Canalbus, om eerlijk te zijn."

Van cruiseschip naar stad over water?

Er is volgens Duwel 'best wat te zeggen' voor een verplaatsing van de PTA-cruiseterminal naar het Westelijk Havengebied. "De rondvaartbranche kan dan een antwoord bieden op de vraag hoe je passagiers op een andere locatie krijgt. Dat gaat nu met bussen, maar die wil de gemeente niet meer in de stad. Waarom het antwoord niet zoeken via transfers over
het water?"

"We doen dat nu al op kleinere schaal aan de Zout­haven bij de huidige cruiseterminal, zodat de bussen vanaf de PTA niet de stad in hoeven. Wij zien kansen om passagiers van cruiseschepen direct per boot van en naar de stad te vervoeren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden