Campagne met lokmeisje Sweetie valt in de prijzen
Het Amsterdamse reclamebureau Lemz heeft met het virtuele lokmeisje Sweetie de prestigieuze Grand Prix voor de meest creatieve campagne in de wacht gesleept bij de Lampenuitreiking van de Art Directors Club Nederland (ADCN).
Met Sweetie wist Lemz in opdracht van Terre des Hommes meer dan duizend pedofielen op te sporen en werd websekstoerisme eind vorig jaar wereldnieuws. Meer dan een miljard mensen zagen de campagne en in de Filipijnen besloot justitie de uitbuiting van de tienduizenden kinderen actief te gaan bestrijden.
Het bureau sleepte gisteravond in een bloedheet en bomvol Paradiso ook nog drie Gouden Lampen in de wacht en was dus de grote winnaar van de avond. Mark Woerde, één van de oprichters van Lemz, is heel blij met de prijzen. 'Het is een bekroning voor iedereen die voelt dat je met creativiteit meer kunt dan dingen verkopen.'
Woerde zegt lang getwijfeld te hebben of Lemz wel naar buiten moest treden als het bureau achter Sweetie. 'Maar we ontvingen een brief van de Verenigde Naties waarin ze aandrongen. Ze vonden dat deze campagne de creatieve sector kan inspireren nog meer te doen. Ik hoop dat dit een aanmoediging is voor alle creatieven om pro-sociaal werk te gaan maken.'
Chatten
Meer dan een jaar was het bureau met Sweetie bezig. De mensen van Lemz zaten uiteindelijk tien weken in een loods in Amsterdam-Noord te chatten met mannen die dachten dat ze met een Filipijns meisje te maken hadden. Via de gesprekken wist Lemz de pedofielen te identificeren. Hun namen werden overhandigd aan Interpol. Er volgde een grote internationale politieoperatie. Meer dan duizend pedofielen werden opgepakt in 71 landen.
Lemz dingt ook mee naar prestigieuze internationale reclameprijzen als de Tomorrow Awards in Miami, de Gouden Leeuwen in Cannes en de Britse White Pencil.