Campagne helpt ruim 8000 jongeren aan baan

Het is ambassadeur jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk en uitzendorganisatie Randstad gelukt om in 5 weken tijd 8281 jongeren aan een baan te helpen. Hoewel het beoogde aantal van 10.000 niet is gehaald, is dat 'een fantastisch resultaat', zei Mirjam Sterk donderdag.

Ambassadeur Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk Beeld ANP
Ambassadeur Jeugdwerkloosheid Mirjam SterkBeeld ANP

'We wisten dat onze doelstelling ambitieus was. Maar dit is een heel groot aantal. Zeker als je bedenkt dat meer dan de helft van de jongeren een baan heeft gevonden van 31 uur of meer per week', benadrukte zij. De jongeren konden veelal aan de slag als administratieve kracht, of als medewerker in de horeca of in een callcenter.

Sterk wijst erop dat er nu nog steeds 1051 jongeren bij Randstad in procedure zijn. Die horen binnenkort of ze ook nog aan de slag kunnen. Daarnaast heeft haar campagne om de jeugdwerkloosheid onder de aandacht te brengen, ook veel contacten opgeleverd met werkgevers die denken binnenkort nog meer werkplekken voor jongeren te hebben. 'Verschillende uitzendbureau's, Defensie, KPN, de NS en een groot softwarebedrijf klopten bij ons aan.'

Het voormalig CDA-Kamerlid werd in april door het kabinet als ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid benoemd. Zij moet bij gemeenten en werkgevers aandringen op banen voor werkloze jongeren. De jeugdwerkloosheid bedraagt op dit moment 15,8 procent. Dat komt neer op 137.000 werkzoekende jongeren (van 15 tot 25 jaar).

'Het is heel belangrijk voor jongeren dat ze na hun studie werkervaring kunnen opdoen en een netwerk kunnen opbouwen', aldus Sterk. Binnenkort zullen er volgens haar bovendien veel oudere mensen met pensioen gaan, en het is belangrijk dat er dan goed opgeleide jongeren klaarstaan om dat werk over te nemen. 'Daarom heb ik ook veel gesprekken met werkgevers over leerwerkplekken.'

Om de jeugdwerkloosheid echt op te lossen is het volgens Sterk wel nodig dat de economie weer gaat groeien. 'Maar zelfs het kabinet kan die knop nog niet vinden. Laat staan dat ik dat kan doen.'

De campagnebus van uitzendorganisatie Randstad rijdt wegens grote belangstelling nog door tot en met 11 oktober. Binnenkort komt Sterk weer met nieuwe projecten om de jeugdwerkloosheid terug te dringen, liet ze alvast weten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden