Camera's en radars op trams om botsingen te voorkomen

Het GVB start in de tweede helft van dit jaar een proef met een radar en camera's op de voorkant van trams. Deze techniek moet het mogelijk maken in te grijpen als mensen plotseling voor de tram terecht komen. Ook onderzoekt het vervoerbedrijf de mogelijkheid voor het installeren van airbags voorop trams.

Beeld anp

In Amsterdam zijn regelmatig botsingen tussen trams en voetgangers. Afgelopen weekeinde was het weer raak. Zondag werd op het Damrak een Britse expat geraakt door een tram, een dag eerder liep een vrouw op het Koningsplein tegen een tram aan. In het algemeen zijn buitenlandse toeristen het meest betrokken bij dergelijke ongelukken, stellen deskundigen. 'Vooral Engelsen lijken vaak te botsen met trams, dat komt doordat ze gewend zijn dat het verkeer van de andere kant komt.'

Uit de cijfers van het GVB blijkt dat het aantal ongelukken met trams jaarlijks met minstens vijf procent terugloopt, zegt een woordvoerder. 'De eerste vier maanden van dit jaar waren er negen aanrijdingen met voetgangers, in dezelfde periode in 2014 waren dat er elf. Afgelopen jaar was er één dodelijk slachtoffer te betreuren, de twee jaar daarvoor niet één.'

Hoewel het aantal botsingen dus afneemt, wil het GVB toch starten met de proef met camera's en een radar op de voorkant van trams. Op die manier hoopt de vervoerder het aantal ongelukken nog verder terug te dringen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden