Plus

Cabaretier Pieter Verelst: 'Prima als eens iemand wegloopt'

Cabaret is meer dan humor. Met zijn debuut Mijn Broer En Ik wil Pieter Verelst mensen ook ontroeren en kwaad maken.

Pieter Verelst: 'Als er iemand wegloopt omdat hij het verschrikkelijk vindt, is dat prima.' Beeld Johannes Vande Voorde/Lumen

Vorig jaar was Verelst in de bioscoop te zien als slechterik in De Club van Sinterklaas. Rond diezelfde tijd won hij cabaretfestival Cameretten. De Vlaming studeerde in 2014 af aan de toneelschool in Utrecht, maar merkte dat hij daar zijn ei niet altijd kwijt kon.

"De toneelschool is natuurlijk gericht op het spelen van dingen die anderen hebben gemaakt. Ik merkte dat ik ook zelf iets wilde maken. Maar wat zou ik nou precies op het podium willen doen? Iets fysieks. Iets muzikaals. Maar ik wilde vooral een raar personage spelen dat de wereld probeert te begrijpen, maar er door zijn eigen hersenkronkels niet uitkomt. Een uitvergroting van mezelf."

Dus voert hij een figuur op die vervreemdende verhalen vertelt over zijn jeugd in de 'anale driehoek', het gebied tussen de Vlaamse gehuchten Reet, Aartselaar en Kontich. Er gebeurt nooit wat en dus moet hij dingen verzinnen. Zijn fantasie induiken.

"Ik ben zelf opgegroeid in die streek. Na de scheiding van mijn ouders ging mijn vader in een heel klein dorpje wonen. Ik kende daar niemand en er was niets te doen. Toen heb ik een periode van extreme verveling gekend - wat denk ik heel goed is geweest voor mijn ontplooiing. Dat is een van de thema's in de voorstelling: verveling leidt tot creativiteit. Ik denk dat wij het ons veel te weinig toestaan om verveling te voelen. We zoeken continu afleiding."

Verelst is een ouderwets vrije geest die zijn woning, een bescheiden caravan, dikwijls parkeert voor het theater waar hij die avond optreedt.

Een dynamische verschijning met uitgesproken en kraakheldere ideeën over cabaret, toneel en absurdisme.

Zijn bewondering voor de Amerikaanse komiek Andy Kaufman, die bekendheid kreeg door zijn bizarre, onvoorspelbare optredens, komt niet als een verrassing.

"Veel mensen vonden het superslecht wat Kaufman maakte. Hij werd door weinig mensen begrepen. Nu wordt hij gezien als een genie, iemand die zijn tijd ver vooruit was. Ik vind het parcours dat Kaufman heeft afgelegd heel mooi. Hij heeft gezegd: ik ga iets doen wat nog niet gedaan is. Niet omdát het nog niet gedaan is, maar omdat ik voel dat het zo moet gebeuren."

Palet aan emoties

En dat hoeft wat Verelst betreft echt niet altijd hilarisch te zijn. "Een cabaretvoorstelling wordt vaak uitsluitend beoordeeld op de mate waarin er gelachen wordt. Maar ik speel niet louter op de lach en ik vind ook dat je niet alleen daar naar kunt kijken. We moeten óók oordelen op inhoud, persoonlijkheid, theatraliteit, zeggingskracht, gevoel. Hoe komt het binnen? Lachen is leuk, maar je kunt nog op duizend andere dingen letten."

Verelst trakteert zijn publiek op een palet aan emoties. "Schokken, ontroeren, walging, irritatie of woede oproepen, dat hoort er allemaal bij. En als er dan eens iemand wegloopt omdat hij het verschrikkelijk vindt, prima. Dan heeft hij in elk geval iets meegemaakt die dag!"

Belgen die de Nederlandse cabaretmarkt betreden, zijn dikwijls absurdisten. Verelst: "In België heb je eigenlijk geen cabaretcircuit. Het is alleen maar stand-up. Als je daar in het café achter de microfoon gaat staan en absurdisme doet, ben je gewoon een rare jongen."

"In Nederland bestaat die cultuur wél, dus Vlaamse cabaretiers die de absurdistische kant op willen, beginnen vaak hier. In België sta je op comedy-festivals soms voor 300 man van wie er 250 geen flauw idee hebben wat je probeert te doen. Dan héb je toch een kutavond."

Mijn Broer En Ik: try-outs donderdag t/m zaterdag, Bellevue. Première 29 oktober, De Meervaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden