Buurt wil stamkroeg 't Sluisje kopen

Stamkroeg op Funda, dan kopen we hem toch zelf? Vaste gasten van Café 't Sluisje op de Nieuwendammerdijk beloofden zeven ton. Nu de bank nog meekrijgen.

Volledige vergunning, hondstrouw publiek. Als de crowdfunding slaagt komt het vast goed met 't Sluisje Beeld Jean-Pierre Jans

Na wat biertjes, twee weken geleden op vrijdagavond in Café 't Sluisje, kwam de aanstaande verkoop van de kroeg aan het Nieuwendammer sluisje in Noord ter sprake bij wat buurtbewoners.

Wat als hun stamkroeg met woonbestemming na de verkoop alleen nog maar woonhuis wordt? Iets wat ze de laatste jaren al meer zagen gebeuren in de omgeving.

Die angst bracht vijf bewoners op een idee: Waarom niet zelf het café kopen met behulp van crowdfunding?

Nog diezelfde avond en 'met een dronken hart' begon Jan Selen (40) met het schrijven van een oproep voor de buurt. Een dag later lag de flyer bij de Nieuwendammerdijkers in de bus en binnen slechts vijf dagen was door de buurtbewoners al een bedrag van zeven ton toegezegd.

"De reacties begonnen meteen binnen te stromen, de animo is heel groot," zegt mede-initiatiefnemer Wim Dijkman (62). "Het is hartverwarmend," beaamt Selen.

Japanners
De verkoop van 't Sluisje houdt de gemoederen op de dijk bezig. Veel gesprekken in het café draaien de laatste tijd om de verkoop. Aan het raam van menig woonhuis hangt een flyer van de crowdfunding.

Het bruine café, een rijksmonument, is een begrip in Noord.

Dijkman: "Iedereen in Noord was wel eens dronken in 't Sluisje." En ook toeristen weten het café te vinden. "In de zomer zie je hordes Japanners op zo'n gele fiets over de dijk gaan. Die drinken dan een kop koffie bij 't Sluisje."

Dat er binnen zo'n korte tijd zoveel mensen bereid bleken een stukje kroeg te kopen - de vraagprijs op Funda voor het café met woon- en werkruimte bedraagt overigens ruim twee miljoen euro - is boven verwachting.

Maar deze inleg van de buurt is volgens de bank nog niet genoeg. Het zoeken naar meer aandeelhouders gaat dan ook voort, bij voorkeur met een inleg van tienduizend euro.

Een aandeel 't Sluisje kan volgens de mannen gezien worden als een zakelijke investering. Wil iemand er weer vanaf, dan is het, eventueel met winst, weer te verkopen. Maar voor de Nieuwendammerdijkers gaat het vooral om een emotionele investering. En, zegt Selen: "Dan kun je straks zeggen dat je eigenaar bent van een kroeg. Wie wil dat nou niet?"

Het café in het zestiende-eeuwse pand dat in 1904 werd geopend door Gerrit de Ruijter, wordt sinds het overlijden van Berry de Ruijter in 2001 gerund door zijn vrouw Anne-Karin en dochters Lisa en Eva. Ze stoppen ermee, met het oog op pensioen en de kinderen.

Het verkoopproces is pas net begonnen, dus behalve dat er meerdere partijen interesse hebben, kan Lisa de Ruijter (35) er nog niet veel over kwijt. "Maar het is een heel leuk initiatief en het is mooi om te merken dat het café voor veel buurtbewoners zo'n belangrijke plek is geweest. Het laat het saamhorigheidsgevoel van de buurt zien. Echt dorps."

Coöperatie
Hoe het er precies uit gaat zien, mocht de koop inderdaad lukken, staat nog niet vast. De initiatiefnemers denken aan de vorm van een coöperatie. Het is de bedoeling dat in het café zoveel mogelijk bij het oude blijft, maar over plannen, bijvoorbeeld over de uitbreiding van de keuken, kan dan worden gestemd door de leden.

Het eigendom bij de buurt betekent zeker niet dat bewoners om de beurt bardiensten gaan draaien. Daarvoor dienden zich al vijf horecaondernemers aan die uitbaten van het nieuwe Sluisje wel zien zitten.

Selen: "Maar van alle kroegeigenaren een naambordje op de toog, dat zou toch wel mooi zijn?"

Wie geïnteresseerd is in aandelen kan een e-mail sturen naar crowdfundingtsluisje@hotmail.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden