Plus

Buurt strijdt tegen afsluiting Oosterdoksdraaibrug

Opnieuw binden bewoners en bedrijven de strijd aan met de afsluiting van de Oosterdoksdraaibrug. Zij betalen een nog hogere prijs voor veilig bouwen dan gedacht. Zo kan het niet langer.

Clea de Koning kan de draaibrug wel zien, maar tot 2020 is hij niet bruikbaar. Beeld Lin Woldendorp

Het huzarenstukje van de Noord/Zuidlijn, de metrobouw onder het Centraal Station, moest uitgevoerd worden zonder dat de treinen één dag stilstonden.

Maar voor de bouw van 42 appartementen en een kantoor van Booking.com op het Oosterdokseiland mag Bouwfonds Property Developer (BPD) tot medio 2020 een openbare weg op het eiland afsluiten en de Oosterdoksdraaibrug buiten gebruik stellen.

Tientallen gedupeerde bewoners en bedrijven kwamen naar inspraakbijeenkomsten om de volksvertegenwoordigers te alarmeren. Dat gebeurde vorige week in de Stopera en deze week bij het stadsdeel Centrum. Amsterdam wil de afsluiting omwille van de veiligheid met een jaar verlengen.

Portefeuillehouder Micha Mos van stadsdeel Centrum beloofde de bewoners eerst een nieuw onderzoek van BPD. Projectdirecteur ­Jeroen Galle van BPD geeft Het Parool een dag later vast antwoord: de brug blijft vanwege de veiligheid afgesloten.

Grachtengordel
"Duizenden Amsterdammers maakten gebruik van die brug," aldus buurtbewoner en architect Gijs de Waal. Die ging 9 januari dicht, ook toen onder protest van de buurt en gedupeerde bedrijven.

In de geschiedenis van de stad kregen bedrijven zelden toestemming om een brug af te sluiten voor een privaat bouw­project. Na de bouw van de grachtengordel is dat volgens De Waal niet meer voorgekomen.

Hij vindt het onbegrijpelijk dat BPD daar wel in slaagt, door te melden dat de verbinding via de Oosterdokskade en de Oosterdoksdraaibrug niet past in het BLVC-plan (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie).

De Oosterdokskade is even­eens afgesloten en bij het bouwterrein getrokken. Volgend jaar gaat de Oosterdoksstraat dicht voor voetgangers, terwijl die juist opengaat voor auto's richting de parkeergarage.

12 minuten extra
Een van de gedupeerden is Clea de Koning, die met vier kinderen al tijden geen gebruik kan maken van de kortste weg naar de stad. Dagelijks fietst ze over de Dijksgracht tot de nu afgesloten brug. Daar kan ze alleen nog onder het spoor door.

Bij de Piet Heinkade is het mogelijk een glazen lift naar de rijbaan te nemen en aan de andere zijde van het water weer met de containerlift naar beneden te gaan.

"Dat is theorie," zegt De Koning, terwijl ze ter plekke laat zien dat omfietsen 12 minuten extra kost. "In de praktijk is meestal een van de liften stuk."

Voetgangers, ouderen en gehandicapten moeten een klein half uur omlopen. Rolstoelers klimmen tegen een zeer steile helling op. Reparaties aan de overvolle liften nemen doorgaans zes weken in beslag.

De bewoners hebben alternatieven voorgesteld, zoals een tijdelijke openstelling van de brug, en de bouw van een nieuw looppad om de bouwput naast het Conservatorium Amsterdam heen. BPD wijst alles af.

Beeld Het Parool

Omzet in gevaar
Amsterdamse bedrijven zeggen 20 tot 50 procent omzet te verliezen door het afsluiten van de verbinding tussen het Oosterdokseiland en de Dijksgracht. Pim Evers, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland Amsterdam en ondernemer met onder meer Hannekes Boom, zegt dat de gemeente de gevolgen onderschat.

Deze week protesteerden, behalve bewoners, ook ondernemers van onder meer restaurant De Zouthaven, het Mövenpick Hotel, het Muziek­gebouw, café Delirium, de Klimmuur, Mediamatic en restaurant de Scheeps­kameel, tegen de afsluiting. Moshik Roth van het gelijknamige sterrenrestaurant op het Oosterdokseiland en Albert Heijn zijn ook fel gekant tegen de afsluiting.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden