Bussemaker: winkels mogen boeken promoten met acties

Het wordt voor boekverkopers makkelijker om boeken te promoten met speciale acties - ook als het níet Boekenweek is.

Minister Jet Bussemaker van Cultuur.Beeld anp

Boekwinkels mogen samen met andere bedrijven lokale aanbiedingen op poten zetten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld korting geven op een bioscoopkaartje bij de aanschaf van de filmeditie van een boek.

Dat schrijft minister Jet Bussemaker (Cultuur) vrijdag aan de Tweede Kamer. Nu zijn promotieacties alleen toegestaan in de Boekenweek of de Maand van het Spannende Boek. Maar volgens VVD en D66 belemmeren die regels lokaal ondernemerschap, dat volgens de partijen juist gestimuleerd moet worden. Kamerleden Michiel van Veen (VVD) en Vera Bergkamp (D66) vroegen de minister in april de regels rond de vaste boekenprijs tegen het licht te houden.

Gelijk speelveld
Door die regels geldt voor alle boekverkopers een gelijk speelveld: overal zijn alle boekenprijzen immers hetzelfde. Individuele kortingsacties doorbreken dat. Toch wil Bussemaker mondjesmaat acties toestaan. Boekhandels mogen voor een boek dat minimaal 15 euro kost, een geschenk of kortingsbon in samenwerking met anderen van maximaal 5 euro geven.

Boekwinkels mogen straks niet onbeperkt een promotiecampagne op poten zetten, schrijft Bussemaker. Dat mag maximaal twee keer een week per jaar. Boekwinkels mogen die weken wel zelf uitkiezen. Internetboekhandels worden uitgesloten van acties.

Als de Tweede Kamer akkoord gaat met de wijziging, hoopt Bussemaker de regels per 1 januari 2018 te kunnen aanpassen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden