Plus

'Budgethotels zijn al lang niet meer alleen voor rugzaktoeristen'

Hotelstop of niet, de grootste hotelgroep van Europa, Accor, gaat door met het vestigen van nieuwe hotels in groot-Amsterdam.

De kamerprijs in het Ibis Budget ligt onder de 60 euro per nachtBeeld Rink Hof

In de lobby zit een groep Japanse zakenlui te vergaderen. Buiten staat een groep Amerikaanse studenten te genieten van een van de geneugten van toeristisch Amsterdam.

Begin dit jaar opende Accor Hotels, met hotelmerken als Novotel, Mercure, Ibis en Sofitel The Grand een grootmacht in de stad, zijn vijftiende hotel. Niet in Amsterdam, waar nieuwe hotels aan de leiband liggen, maar 400 meter over de gemeentegrens in Amstelveen.

Kantorenwees
In een voormalige, leegstaande kantoortoren is nu het 314 kamers tellend Ibis Budget Amsterdam South gevestigd, waar de kamerprijs nog onder de 60 euro per nacht ligt.

De hotelgigant heeft het vizier al langer op de Amsterdamse regio. Vorig jaar voegde Accor pal naast het NS-station in Hoofddorp al een Novotel met eveneens 314 kamers toe in net zo'n kantorenwees.

"Wij begrijpen de druk die op steden als Amsterdam ligt," zegt operationeel directeur voor de Benelux Denys Sappey, "en we respecteren dat ook, maar als zich in samenwerking met exploitanten mogelijkheden voordoen nieuwe hotels aan ons aanbod toe te voegen, zullen we dat zeker doen."

Hij wijst erop dat het vooral gaat om hotels in de lagere prijsklassen - omdat luxehotels in de periferie niet rendabel zijn - die pal bij tram of trein liggen, zodat gasten in een mum van tijd alsnog in hartje stad zijn.

"We zijn al bezig met nieuwe projecten in de omgeving van Amsterdam, op plekken waar de hotelontwikkelingen nu meer gereguleerd zijn. Wij zien al dat mensen minder vaak per se in stadscentra willen slapen, maar op basis van het hotelaanbod ook bereid zijn de periferie op te zoeken."

Ander reisgedrag
Accor, dat in heel Nederland 42 hotels met 15.500 bedden uitbaat, sluit daarbij volgens de topman ook aan op het veranderde reisgedrag bij hotelgasten. "Budgethotels zijn al lang niet meer alleen voor rugzaktoeristen. De grens tussen zakenreizigers en vakantiegangers wordt steeds vager."

"In dit hotel zien we nu al regelmatig gasten overdag in het pak aan het werk, om vervolgens de fiets te pakken om naar Amsterdam te gaan. Hotels moeten daarop inspelen en steeds meer een bestemming op zich worden, ook in het budgetsegment."

In Accors kortetermijnpijplijn voor de Benelux zitten nu zes hotels. "Ook daarna zullen we nieuwe mogelijkheden zeker niet uit de weg gaan. We hebben voor elke locatie wel een oplossing. Met 25 merken is er vrijwel altijd wel ruimte voor nieuwe ontwikkelingen, ook in gebieden waar we al heel actief zijn."

Van zeker één daarvan, de Franse boetiek­hotels van Mama Shelter, is bekend dat het actief in de stad op zoek is naar een onderkomen.

En volgens Sappey zou ook het vorig jaar overgenomen Duitse 25Hours Hotels en de zelf opgezette hipsterformule Jo & Joe, met flexwerkplekken en bedden vanaf 25 euro, een aanwinst voor de stad betekenen. "We zijn actief op zoek naar een locatie."

Onder nieuwe vlag
De exploitant denkt vooral aan bestaande hotels in de stad, die onder nieuwe vlag gebracht worden. Accor deed dat twee jaar geleden al door een Sofitel om te bouwen tot designhotel Ink. "We willen ons aanbod beter laten aansluiten op de ontwikkelingen die de hotelindustrie in de stad heeft doorgemaakt. We zullen, waar dat nodig is, vaker hotels gaan rebranden."

Dat betekent volgens Sappey niet dat gevestigde hotels zich zorgen moeten maken. "Het is vooral de balans die verschuift. Een hotel als The Grand is zeker net zo belangrijk als Ink."

"We blijven ook investeren in onze traditionele formules. Zo renoveren we nu alle 614 kamers in het Novotel bij de RAI. Het is belangrijk hotels bij de tijd te houden om zo de prestaties van een hotel op peil te houden, zeker ook op het gebied van digitale innovatie. We zien de impact bij de hotels die we hebben aangepakt."

Denys SappeyBeeld -

Hotel wordt bestemming op zich

De Amstelveense Ibis Budget, na Schiphol en Zaandam de nummer drie van de formule in Nederland, is de nieuwste Nederlandse vestiging van de Franse hotelgroep, die al 42 vestigingen in ons land telt.

'Amstelveen' is ook voor Accor, met 3700 hotels toch geen kleintje, een primeur. "Dit is de eerste Ibis Budget in de wereld met een nieuwe inrichting," zegt Denys Sappey van Accor Benelux. "We proberen hier zaken uit die we later ook in onze andere vestigingen willen doorvoeren. Hotels worden steeds meer een bestemming op zich, ook in het budgetsegment. Het is aan ons om de hotels te ontwikkelen die op die trend aansluiten."

De 314 kamers in Amstelveen behoren met elk 16,5 vierkante meter niet tot de ruimste in de stad, maar met prijzen die onder de 60 euro per nacht beginnen, ook niet tot de duurste. Zeker niet doordat veel kamers een extra opklapbed bieden en er ook kamers zijn tot vijf slaapplekken.

Faciliteiten als sauna, fitness en restaurant ontbreken. Wel is de hogesnelheidswifi inclusief (een must in moderne hotels) en wordt ontbijt geserveerd, omdat in kantorenwijk Kronenburg weinig te doen is.

Eén frivoliteit is er wel: een gameroom met tafelvoetbal, tafeltennis en computergames. "We kunnen altijd iets aparts toevoegen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden