Plus

Btw-verhoging: afwentelen op de klant of niet?

Per 1 januari gaat het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent. Ondernemers worstelen met de vraag of ze hun prijzen moeten verhogen. 'We kunnen het niet maken tegenover onze klanten duurder te worden.'

Beeld ANP

Het Nederlandse btw-stelsel kent al sinds de invoering in 1969 naast het standaardtarief van 21 procent het lage tarief van - nu nog - 6 procent.

Op 1 januari, als de btw haar 50ste verjaardag viert, wordt dat 9 procent. Op elke honderd euro die mensen besteden aan goederen en diensten die vallen onder het lage tarief, wordt dan 2,83 euro extra btw betaald, rekent het kabinet voor.

De goederen waar het lage tarief voor geldt, zijn eten en drinken in de horeca, kraanwater, bloemen en planten, geneesmiddelen, boeken, tijdschriften, kranten en kunst die is gekocht bij een kunstenaar.

Ook voor veel diensten geldt het lage tarief. Onder meer voor hotelovernachtingen, dierentuinen, musea, theaters, concerten, festivals, kermissen, zwembaden, sporten, openbaar vervoer, taxi's, fietsreparatie, schoen- en kleding­reparaties en kappers moet vanaf 1 januari 9 procent btw worden betaald.

Het zal de schatkist volgend jaar naar verwachting 59,6 miljard euro opleveren ten opzichte van 52,8 miljard dit jaar. Huishoudens zijn gemiddeld 300 euro per jaar extra kwijt.

Voor eigen rekening
Veel Amsterdamse ondernemers worstelen met de btw-verhoging. "Het komt onze branche niet ten goede," zegt Mo Oncul van Meester Schoenmakers Hillie's in de Javastraat, die zich genoodzaakt voelt zijn prijzen te verhogen.

"Misschien denk je: het is maar 3 procent, maar het verhoogt de drempel om schoenen te laten repareren, en die was al hoog genoeg. Mensen gooien nog altijd eerder schoenen weg dan dat ze die laten maken. Misschien doen ze dat komend jaar nog sneller."

Anita Boljkovac van schoonheidssalon Ajna in de Czaar Peterstraat neemt de verhoging voor eigen rekening. "We kunnen het niet maken tegenover onze klanten. Als we de prijzen omhoog gooien, verliezen we klanten. We moeten in 2019 harder werken om hetzelfde te verdienen."

Boljkovac is niet de enige ondernemer die terughoudend is met prijsverhogingen. Fietsenmaker Michiel Hilgers van ABRA Fietsenmaker in de Dapperstraat houdt de prijzen voor kleine reparaties, zoals het plakken van een band, net als veel van zijn collega's hetzelfde. "Anders houd je geen klant meer over."

Peter Kappinga van Gabriel Kappers noemt de verhoging 'onbegrijpelijk'. "Onze branche heeft niet alleen te maken met meer btw, maar ook met een loonsverhoging en de jaarlijkse inflatiecorrectie. Volgens de branchevereniging moeten we 11 procent omhoog om geen verlies te draaien. Dat is niet te verkopen aan klanten."

Nick Schutte van Marnick Kappers heeft om die reden besloten de prijs met niet meer dan een euro omhoog te gooien. "De rest neem ik voor eigen rekening. Er is zoveel concurrentie bijgekomen. Alleen al in mijn straat zijn drie nieuwe kapsalons die voor een tientje of vijftien euro knippen. Daar kan ik bijna niet tegenop concurreren."

Speciale filmvertoningen
In de horeca gaan de prijzen voor eten en niet-alcoholische dranken omhoog. Bij de twaalf horecazaken van De Drie Wijzen uit Oost (onder andere Biertuin, Bukowski en Kuijper) even-eens, al blijft een kop koffie volgens eigenaar Riad Farhat altijd onder de 'psychologische grens' van 3 euro.

"We ontkomen er niet aan de prijzen te verhogen. Alles waarmee je je zaak draaiende houdt, wordt duurder. Denk aan gas, water en licht, maar vooral ook aan het eten." Farhat vindt het heftig, maar moet er wel in meegaan. "Anders worden je zaken verliesgevend."

Filmtheater Kriterion zoekt een middenweg: reguliere bioscooptickets zijn vijftig cent duurder geworden. "Daar ontkomen we niet aan, maar we willen wel dat de bioscoop voor iedereen betaalbaar blijft," zegt Pieter 't Hart. "Daarom maken we speciale vertoningen juist goedkoper."

Voor ondernemers is het na het bepalen van de nieuwe prijs nog niet gedaan met de heisa rondom de btw-verhoging. Het brengt ook logistieke problemen met zich mee: kassa's herprogrammeren, prijskaartjes vervangen, menukaarten opnieuw laten drukken, boeken opnieuw van prijsstickers voorzien - een hoop gedoe.

"Het is een flinke klus," zegt Roger Kouwmans van Bruna in winkelcentrum Brazilië. "We gaan er na de jaarwisseling mee beginnen. Nog niet alle boeken zullen in het begin goed geprijsd zijn, daar attenderen we klanten op met bordjes in de winkel."

Lees ook: Koopkracht stijgt, maar wie betaalt de klimaatrekening?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden