Brutale slogans moeten festivalganger uit verkeer houden

Met catchy slogans als 'Geslurpt van een GHB buis? Regel dan een lift naar huis!' en 'Iets op van de ketaboer? Zorg dan voor veilig vervoer!' probeert verkeersveiligheidsorganisaties Teamalert jongeren op festivals bewust te maken van drank- en drugsgebruik in het verkeer.

De witte waascampagne op Soenda Beeld Teamalert

Uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat 27 procent van de uitgaande jongeren die zijn ondervraagd, wel eens onder invloed van alcohol en drugs achter het stuur stapt. Met de Witte Waascampagne wil Teamalert de aandacht trekken van jongeren op festivals als Awakenings. 'We hebben spandoeken met de slogans en een persoon in een hazenpak, waar de jongeren mee op de foto mogen', zegt Kayleigh Bergwerff van de organisatie. 'Maar alleen als ze beloven dat de bestuurder van het voertuig waarmee ze naar huis gaan drank- en drugsvrij is.'

Dat zo'n belofte niet veel waard is, ziet Bergwerff ook wel in. 'Het is inderdaad niet veel, maar we hopen door de sociale controle binnen zo'n groep dat er toch iemand drank- en drugsvrij blijft'.

En dat is hard nodig. Naar schatting is 10 tot 50 procent van de verkeersongevallen te wijten aan het deelnemen aan het verkeer onder invloed van verdovende middelen.

Slogans
'We willen zeker niet te makkelijk over het onderwerp drugs doen; GHB is een groot probleem', erkent Bergwerff. 'Maar we weten allemaal dat het veel gebeurt, en negeren is niet de oplossing. Door de slogans brutaal en grappig te maken, blijven ze beter hangen bij jongeren. Het doel heiligt de middelen'.

Het liefst ziet de organisatie dat mensen met het openbaar vervoer komen, maar Bergwerff begrijpt dat de auto soms handiger is. 'Festivals zijn vaak op afgelegen plekken. Het openbaar vervoer duurt dan lang, iets waar je soms geen zin in hebt na een lange dag feesten'.

Het extra inzetten van bussen is niet iets wat de verkeersorganisatie kan veranderen 'Dat is aan de festivals zelf. Wat wij wel kunnen doen is mensen bewuster maken van hun eigen gedrag. En dat werkt goed met een hazenpak en een paar pakkende slogans'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden