Brug of tunnel met Almere hoeft niet zo duur te zijn

IJburg gezien in de richting van Almere. Archieffoto 2008 © Peter Elenbaas

Een brug of tunnel tussen Amsterdam en Almere kan bijna de helft goedkoper. De kosten voor een verbinding door het IJmeer kunnen circa twee miljard lager uitvallen dan eerder geraamd. Dat blijkt uit de voorstellen die drie consortia van adviesbureaus hebben gedaan.

In opdracht van een werkmaatschappij van overheid en het bedrijfsleven zijn zij aan het rekenen geslagen in een poging de besluitvorming over een brug of tunnel door het IJmeer vlot te trekken.

De door Amsterdam en Almere vurig gewenste IJmeerverbinding kwam eind 2009 in zwaar weer terecht. Camiel Eurlings, toen nog minister van Verkeer en Waterstaat, vond de plannen veel te duur en stelde het besluit over de tunnel of brug tot 2014 uit. De kosten werden toen geraamd op 4,5 miljard voor een brug en 5,6 miljard voor een tunnel.

De consortia Movares, Jacobs/ APPM/Posad en Mott MacDonald/ MNO Vervat komen uit op bedragen van 2,2 tot 3,2 miljard. Het grote verschil met de ramingen uit 2009 valt te verklaren door de keuze voor een metro in plaats van een zware treinverbinding.

Movares kiest voor een 'ranke, lichte brug die de openheid van het IJmeer respecteert'. Ook is woningbouw buiten de dijken van het IJmeer bij Almere niet nodig. De metrobrug - een tunnel kan ook, volgens Movares - loopt over IJburg en de Bijlmerdreef naar station Bijlmer-Arena.

Movares komt uit op een prijskaartje van 2,2 miljard voor een brug en 2,5 miljard voor een tunnel. (Bart van Zoelen)

Vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden