Brouwerij Pampus moet van Belgen van naam veranderen
De Belgische bierbrouwerij Huyghe dwingt het Amsterdamse Pampus om van naam te veranderen. De naam Pampus zou te veel op het Belgische biertje Campus lijken.
De naam Pampus zou inbreuk maken op het merkenrecht van de Belgische brouwerij. Aan dit besluit ging een jaar van onderhandelingen vooraf. "Het was vooral een briefwisseling tussen onze advocaten," zegt Nando Servais, eigenaar van Pampus.
Uiteindelijk wisten de twee partijen buiten de rechter om tot een overeenstemming te komen. Brouwerij Pampus mag tot januari 2017 nog de oude naam dragen, daarna moeten ze om.
Er mee eens is Pampus het niet. "In onze ogen is een merk meer dan een woord," zegt Servais. "Een merk zit ook in hoe je een product uitwerkt, hoe je het presenteert."
Positieve draai
Toch worden over een paar weken de nieuwe naam en het logo bekendgemaakt. "We veranderen onze merknaam om een einde te maken aan een lange discussie zodat we ons weer kunnen richten op bier brouwen," zegt Servais.
De Amsterdamse brouwerij grijpt het moment ook aan om het hele merk te moderniseren. "We trekken onze hele huisstijl gelijk met het nieuwe logo. Dit betekent dat een aantal namen van biertjes zullen veranderen. Ook komen er nieuwe biertjes bij en komen wat oudere te vervallen."