Plus

Broer en zus openen galerie voor beginnende liefhebbers

Renée en Lucas Albada Jelgersma beginnen een nieuwe galerie in Amsterdam. Op de eerste tentoonstelling presenteren ze werk van kunstenaars uit New York.

Lucas en Renée Albada JelgersmaBeeld Diederick Bulstra

Toen de ruimte opnieuw gestuukt werd, was duidelijk te zien dat deze al eerder als galerie is gebruikt. Lucas Albada Jelgersma: "Er kwamen een paar honderd pluggen tevoorschijn." Nu zijn ze klaar voor de opening van de hun eerste tentoonstelling. Broer en zus Renée (32) en Lucas (30) zijn een galerie begonnen op de Lijnbaansgracht, vlak bij gevestigde namen als Flatland, Lumen Travo en Akinci.

Op hun eerste tentoonstelling hangt werk van zes kunstenaars uit New York, die voor het eerst in Nederland exposeren. Dat is geen toeval, want Renée heeft een aantal jaar bij Peter Blum Gallery in New York gewerkt. Nu wil ze dichter bij familie en vrienden wonen, al weet ze al dat ze New York enorm zal gaan missen. "De energie is geweldig daar. Kunst leeft er gewoon veel meer dan hier. De meeste mensen weten iets van kunst, ook al werken ze niet in de kunst­wereld. En er zijn zoveel galeries. New York is echt een kunststad."

Andere business
Lucas noemt zich 'ondernemer in hart en ziel' en had voorheen een ­bedrijf dat personeel zocht voor ­andere bedrijven. "Werving en selectie in de olie- en gasindustrie. Dat is natuurlijk een heel andere business." Galerie Albada Jelgersma wil vooral kunstenaars van buiten Nederland presenteren. Niet alleen uit de Verenigde Staten, maar ook van elders.

Renée: "Deze kunstenaars uit New York zijn al redelijk ver in hun carrière. Dat maakt het voor hen interessant om naar Amsterdam te gaan, omdat ze hier nog nooit hebben tentoongesteld. Zo zijn er meer kunstenaars, bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk. Aan hun cv's zie je dat ze populair zijn in hun eigen land, maar daarbuiten valt het tegen."

De afgelopen jaren was een lastige tijd voor jonge galeriehouders. Nieuwe galeries kwamen er maar mondjesmaat en sommige nieuwkomers verdwenen ook weer. De crisis had daar natuurlijk veel mee te maken. Verzamelaars hielden de hand op de knip en het was moeilijk om een jonge generatie voor het kopen van kunst te interesseren.

Weinig ervaring
Is de tijd inmiddels gunstiger? Lucas denkt van wel. "Om ons heen merken we dat de economie beter draait. Ik heb wel van een hoop mensen te horen gekregen: wat moedig dat je een galerie gaat beginnen in Nederland. Maar toen ik een bedrijf begon in de recruitment, werd ik ook voor gek ­verklaard."

Hoe dan ook, de tijd is voorbij dat ­galeries kunnen volstaan met het rondsturen van uitnodigingen om ­belangstellenden naar hun tentoonstellingen te lokken. Het bezoek aan galeries loopt terug. Door hun drukke agenda gaan veel kunstliefhebbers liever naar kunstbeurzen, waar je in één klap een veel groter aanbod kunt bekijken. Jammer, vinden broer en zus Albada Jelgersma, want in een ­galerieruimte kun je kunstwerken vaak veel beter bekijken.

Ze willen zeker ook aan beurzen gaan deelnemen, maar tegelijk gaan ze andere activiteiten organiseren om nieuwe klanten te bereiken. De galerie richt zich vooral op dertigers en veertigers die weinig ervaring hebben met hedendaagse kunst.

"We willen kunst toegankelijker maken," zegt Lucas. "Ik denk dat de stap van weinig ervaring met kunst naar een conceptuele installatie wellicht een brug te ver is. Mijn liefde voor kunst is ook begonnen bij de schil­derkunst, en werken die op die traditie voortborduren."

Vernieuwing
Veel critici zien meer vernieuwingen gebeuren in andere disciplines. Dat in New York nog zoveel wordt geschilderd, zou voornamelijk te maken hebben met de smaak van het conventionele koperspubliek. Een commerciële afweging.

Renée is het daar niet mee eens. "Ik denk dat kunstenaars in New York de traditie van de schilderkunst gebruiken en er verder mee gaan, maar niet omdat het medium commercieel aantrekkelijker is. Schilderkunst kan ook conceptueel of politiek zijn. Wat ik zo bijzonder aan New York vind, is dat je er alle soorten kunst hebt. Je hebt er verschillende werelden waarin kunstenaars opereren."

De kunstenaars die zijn te zien op de openingstentoonstelling New York, New Work, zijn geselecteerd na atelierbezoeken. Daarna volgt een tentoonstelling met werk van de Franse schilder Mathieu Cherkit. ­Lucas: "Voor mij is het een geheel nieuwe wereld. We willen ons voorlopig nog niet binden aan een bepaalde richting."

New York, New Work: Patrick Brennan, Elise Ferguson, Joseph Hart, Karen Lee Williams, Erin O'Keefe en Ryan Wallace. T/m 4 november bij Albada Jelgersma Gallery, Lijnbaansgracht 318.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden