Britten verbieden seksistische reclames

Reclames met ‘schadelijke genderstereotypen’ mogen voortaan niet meer worden vertoond in Groot-Brittannië. Het gaat bijvoorbeeld om advertenties met mannen die worstelen met het verschonen van luiers of vrouwen die moeite hebben met het parkeren van hun auto, berichten Britse media.

Met reclames met winkelende vrouwen is volgens de ASA dan weer niets mis. Beeld Dreamstime
Met reclames met winkelende vrouwen is volgens de ASA dan weer niets mis.Beeld Dreamstime

De maatregel komt uit de koker van reclamewaakhond Advertising Standards Authority. Die stelt dat uit onderzoek is gebleken dat seksistische stereotypen ook maatschappelijke gevolgen kunnen hebben. “Ze kunnen tot gevolg hebben dat mannen en vrouwen, maar vooral vrouwen en jonge meisjes, een beperkter beeld hebben van hun plek in de wereld,” zegt het hoofd communicatie tegen Sky News.

ASA benadrukt dat alleen schadelijke en bijzonder aanstootgevende stereotypen in de ban zijn gedaan. “Er komt geen einde aan klussende mannen in reclames of vrouwen die winkelen, omdat we denken dat niet alle genderstereotypen schadelijk zijn,” aldus de directeur.

De waakhond heeft voorbeelden gegeven van reclames die voortaan niet meer door de beugel kunnen. “Zoals een gezin dat een puinhoop maakt van het huis en de moeder die in haar eentje verantwoordelijk is voor het opruimen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden