Britse reclame-autoriteit verbiedt knipogende Jezus

Hij beloofde 'wonderlijke' aanbiedingen, mét een knipoog en een opgestoken duim. Een enthousiaste Jezus prees dit voorjaar smartphones aan voor de Britse telecomketen Phones4U. 'Respectloos', oordeelt de reclame-waakhond nu.

null Beeld


De Advertising Standards Authority (ASA) ontving 98 klachten over de advertentie. Het bedrijf wilde naar eigen zeggen een 'lichtvoetig, positief en hedendaags beeld van het christendom' geven.

Klagers vonden de grap te wrang. Hij werd gepubliceerd op witte donderdag, tijdens de christelijke lijdensweek. ASA ontving ook klachten vanwege de aanprijzing 'wonderlijk'. Volgens de autoriteit spot de advertentie met de kern van het christelijke geloof. Ook zou hij aanleiding geven tot 'grove belediging'.

Het doet de advertentie daarom in de ban, schrijft de BBC. Phones4U zegt al dit voorjaar zijn excuses te hebben aangeboden en de advertentie te hebben teruggetrokken. Hij zou niet respectloos bedoeld zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden