Britse krant: 'Qatar heeft WK voetbal 2022 gekocht'

De Britse krant Sunday Times zegt bewijzen in handen te hebben dat Qatar het WK voetbal 2022 heeft gekocht. Een voormalig FIFA-commissielid uit het land zou zo'n 5 miljoen dollar hebben uitgedeeld aan hoge voetbalfunctionarissen in ruil voor hun steun.

Beeld epa

Volgens de krant zou de voormalige vicevoorzitter van de FIFA, Mohamed Bin Hammam uit Qatar, met het geld in zijn hand zijn gaan lobbyen voor steun aan zijn land. Qatar werd in december 2010 gekozen als gastland van het WK in 2022. FIFA-voorzitter Sepp Blatter noemde dat twee weken geleden nog 'een vergissing', al ontkende hij de geruchten van omkoping toen.

De Britse krant zegt miljoenen documenten in handen te hebben waaruit de omkoping zou blijken. Vicevoorzitter Bin Hammam werd een jaar later uit het FIFA-bestuur gezet, na een omstreden lobby om voorzitter van de FIFA te worden.

Eerder was al bekend dat de FBI een onderzoek was gestart naar de voormalige FIFA-topman Jack Warner (71). De man uit Trinidad & Tobago zou volgens de Britse krant The Telegraph ongeveer twee miljoen dollar hebben gekregen in ruil voor zijn steun aan het Qatarese WK-bid.

De aantijgingen volgen op de berichtgeving in de New York Times over omkoping van scheidsrechters. De schandalen zullen hun schaduw werpen over het WK voetbal in Brazilië dat over minder dan twee weken begint.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden