Britse journalisten bekennen afluisteren

Drie ex-medewerkers van de opgedoekte Britse schandaalkrant News of the World (NotW) hebben bekend telefoons te hebben afgeluisterd. Dat heeft de Britse aanklager woensdag bekendgemaakt. In totaal staan acht mensen terecht voor het afluisterschandaal, onder wie de voormalige hoofdredacteuren Rebekah Brooks en Andy Coulson.  

Rebekah Brooks. Beeld reuters
Rebekah Brooks.Beeld reuters

Het proces begon woensdag, nadat dinsdag de juryleden waren beëdigd. Aanklager Andrew Edis opende zijn betoog door de verdachten voor te stellen. Hij riep de juryleden op alles wat ze eerder over de zaak hebben gehoord te vergeten.

Twee ex-verslaggevers van NotW - Neville Thurlbeck en James Weatherup - en voormalig eindredacteur Greg Miskiw hebben bekend telefoons te hebben gehackt, liet Edis weten.

De Britse krant The Guardian onthulde in 2009 dat medewerkers van NotW en privédetectives die door de krant waren ingehuurd stelselmatig mensen hadden afgeluisterd: van politici en het koninklijk huis, tot beroemdheden en nabestaanden van slachtoffers van misdaden en gesneuvelde militairen. De verdachten worden onder meer beticht van betrokkenheid bij het omkopen van politieagenten en het aftappen van telefoons.

Brooks, die goede vrienden is met premier David Cameron, en Coulson, Camerons voormalige spindoctor, hebben tot dusver alle aanklachten ontkend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden