Bright Star toont kwetsbare dichter Keats

Laddertjes voor publiek en fotografen om de sterren op rode loper voor de wereldpremière van Bright Star goed te kunnen zien. Foto EPA/Guillaume Horcajuelo Beeld
Laddertjes voor publiek en fotografen om de sterren op rode loper voor de wereldpremière van Bright Star goed te kunnen zien. Foto EPA/Guillaume Horcajuelo

De gang over de rode loper is voor Ben Whisaw (28) veel meer dan een speciaal moment. Voor de Engelse acteur is de wereldpremière van Jane Campions film Bright Star, waarin hij de dichter John Keats speelt, een bevestiging dat zijn carrière de juiste glans heeft. ''Er komen op de laatste tijd veel rollen op me af. De keuzes die ik maak, zijn vaak intuïtief. Ergens in het achterhoofd is er een plan. Een idee wat voor een acteur ik wil zijn. Dat ik hier nu ben als de hoofdrolspeler in de nieuwe Jane Campion geeft een ongelooflijke voldoening. Ik heb gelukkig de juiste afslag genomen.''

Het filmfestival van Cannes is drie dagen onderweg, en de onrust in de bioscoopzalen neemt toe. 'De botsing der giganten', zoals het Amerikaanse vakblad Variety de programmering van de komende dagen noemt, is begonnen. Na de productie van Jane Campion, die als regisseur wereldfaam verwierf met The Pianist, volgen kort achter elkaar de nieuwste films van Pedro Almodóvar, Lars Von Trier, Ang Lee, Johnny To, Ken Loach en Quentin Tarantino - om enkele grootmeesters te noemen.

De verwachtingen rondom Campions Bright Star waren hooggespannen. De Australische maakster keert in haar zevende speelfilm, over de dramatsche liefde tussen Keats en zijn 18-jarige buurmeisje Fanny, terug naar het thema dat haar groot maakte: de strijd van vrouwen en mannen om allerlei sociale en maatschappelijke obstakels te overwinnen.

'Een ingrijpende ervaring'
Voor Whisaw, eerder te zien in Todd Haynes' I'm not there en Tom Tykwers Perfume, was de rol van de grote romantische dichter, die in 1821 op 25-jarige leeftijd overleed, 'een ingrijpende ervaring'. Tijdens de voorbereiding dacht hij 'op neurotische wijze' na over de vraag wie de gekwelde Keats echt was. ''Er bestaan ongelooflijk veel studies naar de aard van zijn persoonlijkheid Daar wilde ik recht aan doen, omdat films een grote kracht hebben; voor veel mensen oogt Keats voortaan zoals ik hem speel. Dat is een grote verantwoordelijkheid.''

Whisaw maakt van de dichter een twijfelend en humeurig karakter, dat ten onder gaat aan een fatale mix van onzekerheid en overgevoeligheid. Campion gaf hem de opdracht Keats kwetsbaar en tegelijk 'open' te spelen. ''In haar visie heeft hij iets bovenmensenlijks. Dat heb ik in de rol gestopt. Zijn sociale onhandigheid was meer die van een engel dan van een verwarde geest.''

De curieuze en korte carrière van Keats - zijn nu bewierookte werk werd in zijn eigen tijd vaak lauw ontvangen - speelt in de film een rol op het tweede plan. Campion geeft ruim baan aan de gedoemde liefde tussen Keats en Fanny (gespeeld door Abbie Cornish), een jonge en sterke vrouw die haar hart verliest aan de straatarme en ziekelijke poëet. Het liefdesdrama siddert van onderdrukte sensualiteit wanneer Whisaw en Cornish samen in beeld komen. Verder dan een gestolen zoen komen de dichter en zijn buurmeisje niet.

Whisaw: ''Seksualiteit heeft tegenwoordig niets mysterieus meer. Alles is gericht op hebben. Of eigenlijk: snel hebben, en dan op jacht naar de volgende kick. Bright Star zoekt het totaal aan de andere kant. Bij de duistere kant van de liefde, waar verlangens onvervuld blijven.'' (RONALD OCKHUYSEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden