Review

Briefgeheim ***

Regie: Simone van Dusseldorp
Met: Hanna Obbeek, Daan Schuurmans, Isabelle Stokkel, Nils Verkooijen


Godzijdank is er in de herfstvakantie serieuze concurrentie opgedoken voor ondermaatse familiefilms waarin kindervrienden als Ernst, Bobbie en Sinterklaas figureren.

Briefgeheim is een verfilming van de gelijknamige jeugdklassieker van Jan Terlouw, een schrijver die weer helemaal terug in de aandacht is, nadat twee jaar geleden Oorlogswinter een hit voor Martin Koolhoven was geworden.

Oorlogswinter, die gaat over volwassen worden in oorlogstijd, was een film die moeiteloos uit de jeugdhoek sprong en een groot, volwassen publiek bereikte. Briefgeheim is een echte spannende familiefilm, die bovendien voor een fractie van het budget van de eerdere film is gemaakt.

De vader van de elfjarige Eva is verwant aan de vader van de veertienjarige Michiel in Oorlogswinter. In beide gevallen zien de opgroeiende helden hoe hun vaderbeeld in duigen dreigt te vallen. De burgemeester in Oorlogstijd krijgt gezelschap van de zakenman, die in de ogen van zijn dochter zijn handen vuil heeft gemaakt door zaken te doen met criminelen. In zowel Briefgeheim als Oorlogswinter is de worsteling met de vaderfiguur een stap op weg naar het volwassen worden.

In Briefgeheim, de film, blijft dit thema uiteindelijk op de achtergrond. Het is tenslotte een avonturenverhaal voor de jeugd, met minimale middelen gemaakt.

Na een voortreffelijk begin, waarin Eva wegloopt om haar ruziënde ouders (Daan Schuurmans en Lies Visschedijk) te straffen, wordt de film in de tweede helft een beetje dunnetjes. Er komen veel varianten langs van de spannende scène waarbij één van de kinderen betrapt kan worden door een volwassene met kwade bedoelingen.

Daan Schuurmans kan de show stelen, maar hij speelt hier mooi onderkoeld de vader wiens handelingen, woorden en blikken op meer manieren kunnen worden uitgelegd.

Simone van Dusseldorp kwam pas op het laatste moment aan boord van deze film, ter vervanging van een zieke regisseur en had dus niets meer over script en casting te zeggen, maar ze heeft uitstekend werk gedaan met de drie jonge acteurs, waarbij vooral de jonge Hanna Obbeek als Eva overtuigt. Laat de herfststormen maar komen. (MARK MOORMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden