Brideshead Revisited ****

Regie: Julian Jarrold
Met: Matthew Goode, Ben Wishaw, Hayley Atwell, Emma Thompson

De in 1945 gepubliceerde roman 'Brideshead Revisited' van Evelyn Waugh is een van de grote klassiekers van de Engelse literatuur. In 1981 werd deze gedoemde liefdesgeschiedenis, die zich afspeelt in de nadagen van de Engelse katholieke adel, bewerkt tot een beroemde televisieserie. Een bioscoopfilm was er nog niet. Dat verzuim is nu goedgemaakt door Julian Jarrold, een televisieregisseur die vorig jaar met de speelfilm 'Becoming Jane', vrij naar het leven van Jane Austen, al had laten zien het kostuumdrama aardig in de vingers te hebben.

Matthew Goode, eerder in Woody Allens 'Matchpoint', speelt nu Charles Ryder, de artistiek begaafde jongeman van eenvoudige Londense komaf die via zijn studie in Oxford even de illusie mag koesteren opgenomen te worden in de aristocratische familie op het landgoed Brideshead. Eerst wordt hij ingepalmd door de homoseksuele Sebastian (Ben Wishaw), het zwarte schaap van de familie, om later zelf te kiezen voor diens jongere zus Julia (Hayley Atwell). Beide relaties zijn gedoemd, vooral omdat de Lady die over Brideshead waakt (Emma Thompson) als het er op aan komt geen barsten in het katholieke front toestaat.

Als mooi geacteerd en rijk uitgevoerd kostuumstuk dat de sfeer oproept van de jaren twintig van de vorige eeuw, beantwoordt deze 'Brideshead Revisited' aan de verwachtingen, al is het meer vakmanschap dan durf en originaliteit wat Jarrold hier laat zien. Vooral in het begin heeft hij moeite om deze milieuschets boeiend te houden. Het beste en scherpst zijn vaak de wat kleinere scènes waarin de weelderige entourage even niet belangrijk is en de acteurs op de voorgrond kunnen treden. Goode overtuigt met zijn betrekkelijke onschuld, die zal omslaan in verbijstering wanneer hij aan het sterfbed van de afvallige, maar op het laatste moment in de katholieke schoot teruggekeerde familievader (Michael Gambon) beseft dat hij voor altijd een buitenstaander zal blijven.

De meest uitgewerkte en ook meest aangrijpende rol is die van Ben Wishaw als de met het geloof en zijn natuur worstelende Sebastian. Een kwetsbare levensgenieter en ook diep gekwetste jongen die in Marokko aan de drank zal raken.

Daarmee vergeleken is Julia betrekkelijk vlak gebleven. Haar gesuggereerde verscheurdheid en haar passie voor Charles laten zich minder goed invoelen. Eerlijk gezegd geldt iets dergelijks ook voor de manier waarop het katholieke geloof hier tot keurslijf wordt. Het blijven vooral woorden.

Tegen het eind vallen de pijn van een onmogelijke liefde en het afscheid van een tijdperk prachtig samen. In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog komt Charles nog eenmaal terug op Brideshead omdat zijn regiment daar wordt ingekwartierd. Ach ja, die katholieken, merkt een van zijn soldaten luchtig op. Dan weet hij dat het allemaal voorbij is. (LEO BANKERSEN)

Trailer
Website

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden