Brandt & Levie crowdfunden voor eigen slagerij in de stad

Binnenkort zijn de worsten van Brandt & Levie ook te koop in hun eigen 'worstatelier' te koop. Als ze tenminste genoeg geld bij elkaar crowdfunden

Laura Obdeijn
null Beeld Het Parool
Beeld Het Parool

De worstmakers maken zich na ruim drie jaar op voor de volgende stap: een eigen slagerij in de Amsterdamse Houthaven. Liefst mét eigen verkooppunt voor onder meer worst, ham, leverworst en balkenbrij. De verbouwing van het tweeduizend vierkante meter grote pand is in volle gang en als het meezit, kan de productie half november beginnen.

Naast een slagerij zal een derde van het pand in beslag genomen worden door een restaurant van dezelfde eigenaar als de Oesterbar en restaurant Oud-Zuid, Ralph Woerde. Dan blijft er nog ruimte over waar workshops gegeven kunnen worden en waar ze hun producten verkopen.

Proces
Maar het geld is op. Door het verkopen van speciaal voor de actie bedachte worsten, workshops en zelfs twee hele varkens hopen ze geld bij elkaar te krijgen om ook die laatste ruimte in gebruik te kunnen nemen.

Op het slachten na is er in de nieuwe slagerij ruimte voor elke schakel in het proces. 'We hadden voor de makkelijkere weg kunnen kiezen door een slagerij in Almere te huren, maar we wilden graag naar Amsterdam', vertelt slager Jiri Brandt. 'Dit pand was een buitenkans. Op deze manier kunnen we de hele inrichting zelf bepalen, het assortiment verbreden en betere kwaliteit leveren.'

Vergeet het plakje leverworst bij het afrekenen, denk meer aan worst en wijn. 'We willen het ambacht naar de stad brengen. Zo zijn we dichter bij de mensen die de producten eten en hopen we dieper te wortelen in de stad.'

Transparant
Als je nieuwsgierig bent, kun je een kijkje in de keuken nemen. Brandt: 'We willen zo transparant mogelijk zijn. De vleesverwerking heeft een slechte naam. Mensen worden vaak misleid met mooie labels. Wij laten zien hoe het maakproces eruitziet en ja, dan kan het zijn dat je halve beesten ziet en een slager onder het bloed.'

De crowdfundactie voor 50.000 euro start woensdag. De eerste worsten uit de nieuwe slagerij, symbolisch verkocht tijdens de actie, moeten vanaf februari eetklaar zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden