Bovag wil opgevoerde scooters harder aanpakken

Als het aan Bovag ligt, worden opgevoerde brom- en snorfietsen sneller in beslag genomen en komt er een APK-keuring voor deze categorie voertuigen.

De snorscooter moet vaker in beslag worden genomen, vindt Bovag. Beeld Klaas Fopma

Dat heeft de brancheorganisatie maandag gemeld, die verder zegt dat ondanks inspanningen van de overheid en Bovag zelf het opvoerprobleem lastig is te beteugelen.

Sinds 2014 hanteert de politie een zogeheten WOK-status (Wachten op Keuren) bij scooters waarmee een snelheidsovertreding is begaan. Die wordt opgeheven als het voertuig weer aan de eisen voldoet. Volgens BOVAG blijft het echter dweilen met de kraan open en moet er in plaats van de WOK-status over worden gegaan op inbeslagname.

Om systematisch te kunnen controleren of de brom- en snorfietsen aan de eisen voldoen, pleit de branchevereniging er tevens voor om een APK-keuring voor deze categorie in te voeren. Ook regeringspartijen VVD en PvdA willen dat het extreem opvoeren van scooters stopt. De PvdA ontdekte dat het doodsimpel is om een brom- of snorscooter te laten ombouwen tot een racemonster, ondanks 'harde' afspraken met de dealers.

Levensgevaarlijk racemonster
De PvdA benaderde 96 scooterdealers telefonisch met de vraag of het mogelijk was langs te komen om een scooter te laten opvoeren. Bij 74 procent bleek dit geen enkel probleem. Slechts 18 procent weigerde pertinent mee te werken.

"Ik viel echt van mijn stoel af toen ik deze uitslag zag," vertelt Kamerlid Duco Hoogland. "Het blijkt zelfs voor Bovag-bedrijven vaak geen enkel probleem om voor een paar tientjes van je scooter een levensgevaarlijk racemonster te maken."

Zelfstandig onderzoek

De regeringspartij deed zelfstandig onderzoek na signalen dat ook BOVAG-leden scooters gewoon opvoeren. De brancheorganisatie stelde eind vorig jaar nog op televisie dat die verdenkingen 'pertinente onzin' waren, maar gaat nu dus mee in de kritiek van de twee regeringspartijen.

Naar aanleiding van het onderzoek naar 'opvoerbereidheid' heeft BOVAG haar leden nogmaals opgeroepen onder geen enkel beding daaraan medewerking te verlenen, omdat die geen goede dienst bewijzen aan de vele maatschappelijke discussies die momenteel woeden, aldus de brancheorganisatie.

Een snorscooter (blauwe kentekenplaat) mag wettelijk niet harder rijden dan 25 kilometer per uur en een bromscooter (gele plaat) niet
sneller dan 45 kilometer per uur. De snelheid van nieuwe scooters wordt vaak 'begrensd', zodat ze aan de Nederlandse maatstaven voldoen. Opvoeren is feitelijk het verwijderen van de begrenzende onderdelen.

In Amsterdam werd vorige week nog iemand bekeurd wiens snorfiets 79 kilometer per uur ging. De persoon had een begrenzer ingesteld, zodat het voertuig op de rollerbank slechts 19 kilometer per uur aangaf.

Lees ook: 'Gifbak' gaat van fietspad, uiteindelijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden