Plus

Bouwstop leidt tot hippe nieuwe hotelconcepten

De bouwstop voor nieuwe hotels in Amsterdam heeft onverwachte gevolgen: bestaande hotels in de binnenstad worden omgekat en maken ruimte voor nieuwe formules.

Het voormalige Crowne Plaza op de Nieuwezijds Voorburgwal wordt verbouwd tot de eerste Kimpton De Witt­vestiging buiten Amerika Beeld Charlotte Odijk

Daar zal de oude kraakscene wel even van opkijken: hippe ontbijtbagels en New York Strip van de houtskoolgrill, geserveerd onder de naam van het laatste grote krakersbolwerk in de stad; Wyers - alhoewel het restaurant dat aan de Nieuwendijk de stoffige oudgediende Dorrius gaat vervangen is vernoemd naar de textielhandel die ooit op dezelfde plek stond.

Niet alleen aan Wyers wordt flink gebouwd, getuige de fleurige schutting langs de Nieuwezijds Voorburgwal. Na twintig jaar maakt het eminente vijfsterren Crowne Plaza in juni plaats voor Kimpton De Witt.

Verbouwd
De Amerikaanse designhotelketen heeft nu alleen nog vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika. Kimpton De Witt heeft bewust voor Amsterdam gekozen als plek voor zijn eerste vestiging buiten Amerika, die als springplank naar de rest van Europa en Azië moet dienen.

De stad heeft zich volgens Mike Robinson, general manager van Kimpton De Witt Amsterdam, ontwikkeld tot toonaangevend in de hotellerie.

De stoelendans is mogelijk doordat zowel Wyers als Kimpton De Witt behoren tot Intercontinental Hotels, hier vooral bekend van het Amstel Hotel.

Het zal ook een kostbare wissel zijn; Crowne Plaza werd acht jaar geleden nog voor 17 miljoen euro verbouwd, en de huidige ingreep zal zeker niet minder kosten.

"We moesten een berekende keuze maken," zegt Robinson. "Het is prettig om de eerste stap naar Europa enigszins veilig te kunnen zetten in een bestaand hotelgebouw, waar onze voorganger heeft bewezen succesvol te zijn."

Hotelwalhalla
Het was voor Kimpton De Witt ook de enige manier om nog een plekje in hotelwalhalla Amsterdam te vinden, nu de gemeente de deur op slot heeft gegooid voor nieuwkomers en daarmee ook vernieuwing bemoeilijkt.

Kimpton is dan ook lang niet de enige nieuwkomer die oudgedienden als koekoeksjong uit het nest werkt. Zo is het Amerikaanse Hyatt actief op zoek naar een hotel om te verbouwen tot zijn nieuwe hippe hotelmerk Hyatt Centric.

En Denys Sappey, operationeel topman van hotelier Accor voor de Benelux, is actief in Amsterdam op jacht naar plekken voor de designformules van de Franse hotelgigant. "We willen ons aanbod beter laten aansluiten op de ontwikkelingen die de hotelindustrie in de stad heeft doorgemaakt."

Twee jaar geleden verbouwde Accor al een traditioneel Sofitel in hartje Amsterdam tot Ink Hotel. "Dat is heel goed gelukt. Waar nodig zullen we vaker hotels gaan re-branden.

Goed doordacht
Zo is Accor met Mama Shelter, een designformule annex ontmoetingsplek, al tijden op zoek naar een onderkomen in Amsterdam. "En Amsterdam zou een uitstekende plek zijn voor een Jo & Joe. We zijn actief op zoek naar een locatie voor nieuwbouw of transformatie."

"Je ziet dat hotelmerken die denken vanuit de klant en niet vanuit de formule de regie in de stad overnemen," zegt Dirk Bakker, bij vastgoedadviseur Colliers verantwoordelijk voor Europese hotelbeleggingen.

"Hotels die de wensen van de huidige generatie goed doorhebben en goed kijken op welke plekken die tot hun recht komen, zijn succesvol."

Bakker is naar eigen zeggen bezig met vastgoed voor elf nieuwe hotelprojecten in de stad. waaronder het Amerikaanse Aloft van hotelier Marriott/Starwood. "Een goed doordachte designformule. Heel anders dan de standaard zakenformules."

Alternatieven
Kijk alleen maar op de menukaart van zo'n oud hotelmerk. "Altijd die hamburger, altijd die clubsandwich. Dat is niet meer van deze tijd. Zo denken mensen niet. Die willen worden verrast."

Volgens Bakker is de stoelendans rond de Amsterdamse hotels ook uit nood geboren. "De gemeente voert met zijn hotelstop de prijzen voor hotelvastgoed enorm op. Amsterdam is nu na Londen, Parijs en Barcelona de stad met het duurste hotelvastgoed in Europa.

"Dat kan grote gevolgen hebben voor de hotels die er zijn gevestigd. Die moeten wel een steeds beter rendement halen." Omdat de hotels al boordevol zitten en ketens hun prijzen niet ongestraft kunnen blijven verhogen, gaan de grote hoteliers op zoek naar alternatieven.

Restaurants
Dat is volgens hem ook het geval aan de Nieuwendijk. "Het complex is voor een topprijs overgenomen. Crowne Plaza kon niet veel meer vragen voor zijn kamers en de bezettingsgraad was al groot. Met een nieuwe formule als Kimpton kan dat wel. Bovendien gaat die veel meer inzetten op inkomsten uit restaurants en bars."

De trend pakt gunstig uit voor de stad. De nieuwkomers moeten een aanzienlijk deel van hun inkomsten uit 'food and beverage' halen - restaurants, bars en lounges dus - waarbij ze niet alleen op de hotelgast drijven, maar nadrukkelijk ook naar de Amsterdammer lonken.

Robinson van Kimpton vindt de ontwikkeling logisch. "Het is voor een stad ook belangrijk dat hotels actueel blijven. Kimpton is een logisch antwoord op de ontwikkelingen die de hotelindustrie in steden als Amsterdam doormaakt."

Volgens general manager Mike Robinson van Kimpton De Witt Amster­dam is het voor een stad belangrijk dat de hotels er actueel blijven Beeld Kimpton

Ink
Twee jaar geleden verbouwde Accor een keurig Sofitel, The Convent aan de Nieuwezijds Voorburgwal, tot designhotel Ink. Het kreeg meteen een
Europese prijs voor de openbare ruimten, die ook nadrukkelijk Amsterdammers uitnodigen voor een bezoek.

Het hotel, dat zijn drukkers­thema ontleent aan voormalig dagblad De Tijd dat ooit op deze plaats was gevestigd, is ontworpen door het oer-Amsterdamse Concrete.

The Hoxton
Voor naar eigen zeggen ­ 30 miljoen wist Brit Sharan Pasricha het uitgewoonde Rembrandt Classic-hotel tussen Singel en Keizersgracht te kopen en verbouwen tot The Hoxton.

De publieke ruimten zijn uitgegroeid tot creatievenhotspot, goed voor impromptu meet-ups en hippe productpresentaties en modeshows. De 111 kamers zijn gewild bij het modernere deel van de zogenoemde bleisure-reiziger, die zaken en plezier combineert.

Kimpton De Witt
"In het algemeen willen we als Kimpton niet stoffig zijn," zegt Robinson. "Medewerkers kennen de gasten bij hun voornaam, lopen rond in het hotel en staan niet achter een balie."

En Kimpton houdt van het experiment. Dag en nacht verse thee in de lobby, of een gratis wijnproeverij. "Maar blijkt Amsterdam meer van het bier te zijn, dan gaan we bier doen."

Het nieuwe Kimpton gaat eind mei open, met 274 kamers. Crowne Plaza, dat al een vestiging aan de Zuidas heeft, opent januari 2018 een hotel met bijna driehonderd kamers in het Amstelkwartier.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden