'Bouw tunnel Zuidas loopt financieel uit de hand en is straks overbodig'

De bouw van de tunnel onder de Zuidas zal financieel uit de hand lopen. Bovendien komt die tunnel nooit op tijd klaar én is hij straks overbodig. Dat zegt emeritus hoogleraar Hennes de Ridder. 'In Parijs kunnen ze met minder toe.'

Artist impression van het geluidsscherm op de Zuidas. Beeld Projectorganisatie Zuidasdok

Eén ding staat vast: het gaat veel langer duren en wordt veel duurder. Ze gaan uit van tien jaar, maak daar maar twintig van. Zolang zit je zeker in de rotzooi. En waarvoor?'

De Delftse emeritus hoogleraar integraal ontwerpen Hennes de Ridder ziet niets in de plannen voor een tunnel bij de Zuidas, waar de snelweg ondergronds gaat. Om de groei van het autoverkeer op te vangen wordt de ringweg verbreed tot twaalf rijstroken. Station Zuid kan uitbreiden om de voorziene verdrievoudiging van het aantal reizigers in 2030 op te vangen. Kosten: een krappe 1,9 miljard euro.

Extra kosten
In principe draagt Amsterdam 201 miljoen bij. Als dat onvoldoende is vanwege tegenvallers, neemt het rijk 75 procent van de extra kosten voor rekening en Amsterdam de rest, tot een bedrag van 55 miljoen.

Tot 23 april kunnen tegenstanders bezwaar maken tegen het bestemmingsplan. Als het aan De Ridder ligt, gebeurt dat op grote schaal. 'Ik ben het eens met Duco Stadig,' zegt hij in een verwijzing naar de oud-wethouder, die van warm pleitbezorger is veranderd in tegenstander van het Zuidasproject.

De Ridder: 'Ik zie dat verkeersinfarct niet dat wordt voorspeld als je de ringweg niet verbreedt. In Parijs kunnen ze op de Périphérique ook met acht tot tien rijstroken toe. En het Amsterdamse verkeer gaat straks via de buitenring die is ontstaan na de aanleg van de A5: de A11. Als het binnen dicht zit, gaan ze naar buiten. Daarbij: het autoverkeer in de stad neemt af. Neem mijn kinderen in Amsterdam, die willen geen auto.'

De bouw van het Zuidasdok moet in 2017 beginnen. De Ridder baseert zijn verwachting dat de werkzaamheden pas rond 2037 zijn afgerond op ervaringen elders. Hij somt op: de verbreding van de A15 (tegenvaller van 250 miljoen), de A2-tunnel in Maastricht ('belangrijke tegenvaller' die aannemer Ballast Nedam doet wankelen, omvang nog onbekend), de Spoortunnel in Delft (bijna 30 miljoen duurder) en de A2-tunnel bij Leidsche Rijn (twee keer zo duur).

Boekwerk aan eisen
'Bijna geen enkel tunnelproject verloopt binnen de tijd en het budget, zeker niet wanneer je als opdrachtgever zo'n boekwerk aan eisen stelt aan de aannemers. Iedereen weet dat het in feite niet valt te begroten. De nauwkeurigheid van 100 miljoen die ze suggereren met die 1,9 miljard is belachelijk. Het is een foute voorstelling van zaken.'

Dat de stad volgens De Ridder zeker twintig jaar in de rommel zit, hangt samen met de randvoorwaarden. 'Alles moet doorrijden tijdens de werkzaamheden. Je hebt niet veel ruimte. Je kunt niet even slopen. Het is al heel druk. Paaltje voor paaltje, laantje voor laantje. Qua kosten, tijd en overlast gaat het uit de hand lopen.'

De Ridder is ongevoelig voor de Amsterdamse wens een stadswijk te maken van de Zuidas. 'Zie je het voor je? Het is een onherbergzame stenenwijk. Geslaagd als kantorenwijk, ja. Maar dat is iets anders. Je kunt er toch niet wonen?'

Lees verder in Het Parool van vandaag (31/03).

Emeritus hoogleraar Hennes de Ridder Beeld Dingena Mol
Plan Zuidas Beeld Chantal van Wessel/Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden