Bouw busstation CS opnieuw jaren vertraagd

De bouwwerkzaamheden op het Stationseiland Amsterdam Centraal zijn in volle gang aan het nieuwe busstation achter het centraal station. Foto ANP

AMSTERDAM - De bouw van de overkapping van het busstation achter het Centraal Station is opnieuw jaren vertraagd. Het enorme glazen dak is waarschijnlijk pas klaar in 2017 - tien jaar later dan de oorspronkelijke planning - meldt een goed ingevoerde bron bij de gemeente.

Het is de zoveelste ambtelijke blunder waarvoor de gemeentelijke dienst IVV verantwoordelijk is. De dienst ligt al drie weken onder vuur vanwege een serie problemen bij grote projecten. Zo liepen de kosten en planningvande renovatie vande Hoge Sluisbrug en Utrechtsestraat enorm uit de hand en worden voor deze zomer geplande werkzaamheden in de metrotunnel niet uitgevoerd door een conflict met de aannemers.

Voor wethouder Eric Wiebes (Verkeer) was de reeks problemen aanleiding een onderzoek in te stellen naar het functioneren en de professionaliteit van de dienst. Het westelijke deel van de 360 meter lange en 22 meter hoge glazen kap zou volgens de eerste planning van IVV medio 2007 worden gebouwd. Eind 2007 zou het oostelijke deel volgen en in het eerste kwartaal van 2010 het middenstuk, dat boven de plek komt waar de Noord/Zuidlijn onder het station duikt.

Door vertragingen bij de bouw van de nieuwe metrolijn was ook de planning van project IJsei, zoals het busstationofficieel heet, al fors vertraagd, maar in de planning staat de bouw van het eerste kapdeel nog voor 2010; in 2012 zou het tweede deel volgen. Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn bij de bouw. In april 2009 meldde IVV al 'technische complicaties'.

De technische berekeningen moesten toen nogmaals worden gecontroleerd. Tegelijkertijd deed zich ook een probleem voor met de oprit naar het busstation: door een foutje op de tekentafel bleek die te smal te zijn om de bussen te laten draaien. Volgens IVV heeft de vertraging drie oorzaken: de discussie over het ontwerp van de 28 stalen, zestig meter lange bogen, de complexe afstemming met andere bouwprojecten op het stationseiland en het feit dat het busstation al deels in gebruik is genomen, waardoor er andere veiligheidseisen zijn gaan gelden.

IVV overlegt nu met alle partijen over de planning van de projectonderdelen. "Het stationseiland is een ingewikkelde puzzel. Pas als het overleg is afgerond, weten we wanneer de kap geplaatst kan worden," zegt een woordvoerster. Wanneer dat zal zijn, kan ze niet zeggen. Sinds december vertrekken vanaf de westzijde van het station de bussen naar Noord, Purmerend en Waterland. Om de reizigers te beschermen tegen wind en regen, zijn abri's neergezet. Voorlopig zullen ze het daarmee moeten doen. (JASPER KARMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden