Plus

Bospont moet robotgestuurd oversteek naar Amsterdamse Bos gaan maken

Dit weekend voor het eerst in de vaart: de Bospont. Als het aan de kunstenaars­kolonie bij de Nieuwe Meer ligt, wordt hun drijvende fietspad zelfs robotgestuurd.

Op de voorplecht groeien twee perenbomen Beeld Jean-Pierre Jans

De benodigde technologie is er allang, om een taxi te bestellen bij Uber bijvoorbeeld. Dus een pont die 24 uur per dag op afroep beschikbaar is en dan zelf, robotgestuurd, de oversteek maakt tussen Nieuw-West en het Amsterdamse Bos, dat moet gewoon kunnen. "Dit soort software is allang niet baanbrekend meer," zegt kunstenaar Erik Hobijn aan boord van zijn Bospont op de Nieuwe Meer.

Hij ziet het al helemaal voor zich: fietsers melden zich met hun smartphone en even later komt de onbemande Bospont als vanzelf naar ze toe, waar ze ook staan op de oevers van de Nieuwe Meer. "De pont weet precies waar je bent en ook waar de meeste mensen staan te wachten." Elektrische buitenboordmotoren op elke hoek van de pont doen de rest. Zelfsturend. "Dat wat Tesla doet en dat wat Google doet, dat willen wij ook."

Maar zover is het nog niet. Dit weekend voer de Bospont voor het eerst, zo hadden de kunstenaars van Nieuw en Meer aangekondigd. Ze beloofden een 'testmodel' van deze 'doorbraak in technologie, ecologie en toerisme'. Sommige passagiers hadden er duidelijk meer van verwacht. "Dus dit is nog maar een prototype? Zonder Google?"

Naar Schiphol
Een echte Bospont is het wel. Op de voorplecht groeien nota bene twee perenbomen. Hobijn heeft speciaal voor de gelegenheid een van de op piepschuim drijvende tuinen van oerprovo Robert Jasper Grootveld geleend. Een duwboot brengt het vlot in beweging, maar dan passen er ook moeiteloos twintig passagiers op. "Dit is het ecologische deel van de Bospont, de zelfsturing komt later."

"Ik wil dat de pont er net zo uit ziet als de natuurlijke oevers." Hobijn stelt zich een veerdienst voor die volledig opgaat in het groen, zoals straaljagers onder de radar kunnen blijven. "Hij wordt stealth! Het moet zo zijn dat je de Bospont niet ziet." De wortels van de planten aan boord kunnen meteen helpen bij het zuiveren van het water.

Oude wens
De Bospont zal het mogelijk maken dat fietsers overgezet worden waar ze maar willen, over de Nieuwe Meer én de Ringvaart naar Badhoevedorp en Schiphol.

Hier zijn weliswaar pontjes, maar alleen in het weekend en van april tot oktober. "De ponten zijn voor het Amsterdamse Bos een hoofdpijndossier. Straks kunnen fietsers een rondje Nieuwe Meer maken."

"Dat is een oude wens van de gemeente, maar daarvoor is een beweegbare brug nodig. Dat is veel te duur, daarom is deze oplossing ideaal," zegt oud-wethouder Jeroen Saris. Net als Hobijn is hij onderdeel van een klein team dat broedt op nieuwe plannen voor de landtong waarop de ateliercomplexen van Nieuw en Meer liggen.

Projectontwikkelaar
Voor de kop van de landtong, bij jacht­haven
De Boekanier, zijn al sinds de koop door ­woningcorporatie Rochdale in 2005 plannen voor een hotel. Die hotelplannen sluimeren
al jaren. Ze stammen nog uit de tijd van de voor verduistering, oplichting, omkoping en witwassen veroordeelde Rochdale­topman ­Hubert Möllenkamp. Daarbij komt: woningcorporaties moeten zich tegenwoordig helemaal toeleggen op het huisvesten van lage-inkomensgroepen.

Het vaargebied van de Bospont Beeld Jorris Verboon/ Het Parool

Maar Rochdale kan de hotelgrond nog wel verkopen aan een projectontwikkelaar. Om dat te voorkomen schuift Nieuw en Meer verschillende alternatieven naar voren voor het volgens de kunstenaars slecht bereikbare 'snelweghotel'. En één daarvan is de Bospont. "Dit is de artist's impression van een varend fietspad. Het symbool van wat wij willen zijn: een artistieke ecologische ruimte."

Testmodel
Maar het is meer dan een symbool, benadrukt Hobijn. In de krant heeft hij gelezen dat de stadsonderzoekers van AMS Institute en de Amerikaanse topuniversiteit MIT de komende vijf jaar onderzoek gaan doen in Amsterdam naar zelfsturende boten. Dat sluit precies aan bij de plannen waar hij al een paar jaar mee bezig is. "Laten we de landtong ter beschikking stellen aan dat Roboatproject en van de Bospont een testmodel maken."

De eerste overtocht is alvast geslaagd. "Een historisch moment!" zegt Saris. Eenmaal aan de overkant moeten de passagiers nog wel even aan de bak. Ze schuiven de loopplank midden op het vlot naar de oever van het Amsterdamse Bos, zodat zelfs de fietsers van boord kunnen. "Straks wordt het allemaal hydraulisch, hoor!" zegt Hobijn. Zelf eet hij intussen een peertje weg. "Niet van de Aldi, maar gewoon van de Bospont."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.