Plus PS

Bootbouwer Simon Davids werd verliefd op nerven en knoesten

Verliefd worden op de nerven, knoesten en de kleur van hout: het overkwam bootbouwer Simon Davids (52) van Macboat. Zijn receptuur voor houten surfplanken, kano's en roeiboten lokt klanten van heinde en verre.

Job Tolman (l) en Simon Davids bij het supboard dat Tolman tijdens zijn stage bij Macboat heeft ­gemaakt Beeld Dingena Mol

Soms hebben mensen die een houten kajak laten maken bij bootbouwer Simon Davids van Macboat nooit eerder een peddel aangeraakt. "Ach, dat kajakken leren we later wel," zeggen ze dan.

Ze zijn verliefd geworden op het houten ontwerp waarin de knoesten en nerven nog goed zichtbaar zijn, op de wisselende kleurschakeringen in het hout, de subtiel glanzende lak en willen niets anders meer.

Van heinde en verre komen zijn klanten. Ze hebben er zelfs een ritje uit België voor over.

Onweerstaanbaarheid
Zijn houten surfplanken hebben dezelfde onweerstaanbaarheid. Hoe goed je er ook mee kunt surfen, ze eindigen nogal eens op een prominente plek in een strandtent, restaurant, kledingzaak of woonkamer.

'Een mooi compliment' vindt Davids het, als hij zijn ­kano's terugziet in een modereportage of wordt ­gevraagd om surfplanken te maken als decoratiemate­riaal. Puur voor de sier, al zijn ze natuurlijk bedoeld om de golven mee te bedwingen, strepen te trekken in het stille water. Davids is niet voor niets in het waterrijke Medemblik gevestigd.

Via de steiger achter zijn werkplaats kunnen mensen hun kano meteen uitproberen in de sloot die naar een ­natuurgebied leidt. En als ze enkele meters verderop de dijk overgaan, vinden ze daar ruwer water in het IJsselmeer.

Onderhoudsarm
De surfplanken, kano's en roeiboten zijn licht, sterk en ­onderhoudsarm, dankzij het glasvezeldoek en de lagen epoxyhars waarmee hij zijn boten bekleedt. "Ik breng een traditionele bouwmethode samen met moderne kunststoffen," zegt Davids, specialist in het gebruik van hout in combinatie met glasvezeldoek en epoxyhars.

In Nederland is hij een van de weinige bootbouwers die op deze manier werken. Dat komt volgens Davids doordat het erg arbeidsintensief is en daardoor duur.

Een handgemaakte houten kano of kajak is verkrijgbaar vanaf 6000 euro, een surfplank vanaf 1200 euro, de prijs van een traditionele double wherry-roeiboot kan oplopen tot 15.000 euro. Aan een surfplank werkt Davids gemiddeld vijf dagen, met een kano of roeiboot tien tot vijftien dagen.

Leerling-bootbouwer Job Tolman (19) van het Amsterdamse Hout- en Meubileringscollege begrijpt wel dat klanten ervoor zwichten en er veel voor willen betalen. Hij heeft al van jongs af aan een grote liefde voor hout.

Net goud
Strijkend met zijn hand over het gladde oppervlak van een surfplank: "Dit Red Cedarhout (een lichtroze naaldhoutsoort) lijkt bij een bepaalde lichtval net goud. Het mooie van hout is dat het steeds anders is. Het model blijft hetzelfde, maar de nerven en knoesten niet. Ik let erop dat die mooi gespiegeld zijn; links dezelfde nerven als rechts."

Ook Davids is al zijn hele leven gefascineerd door kleine houten boten. Hij is van oorsprong werktuigbouwkundig ingenieur en werkte jaren als projectleider en productontwikkelaar. Toen zijn werk zich steeds meer achter het ­bureau ging afspelen, besloot hij iets anders te gaan doen.

"Ik heb mijn baan opgezegd en ben met mijn gezin negen maanden naar Amerika gegaan om een opleiding voor traditionele houten botenbouw te volgen." In Port Hadlock aan de Amerikaanse Oostkust overkwam Davids hetzelfde als de mensen die bevangen door begeerte een houten kano of surfplank bij hem laten maken.

Boot met karakter
Davids zag een zogenoemde strip-built boot van hout varen en was verkocht. "Dát vond ik nu echt een boot met karakter. Die wilde ik ook maken, op precies dezelfde manier."

Bij deze bouwmethode, die Davids in Amerika leerde, worden dunne houtstrips tegen elkaar gelijmd en op tijdelijke mallen geniet. Nadat de romp uit latten is opgebouwd, worden de nietjes weggehaald en wordt hij aan de buitenkant geschuurd en gelakt. "Daar heb ik alleen de epoxyhars en het glasvezeldoek aan toegevoegd. Zo ontstond mijn bedrijf Modern and Classic Boats, Macboat."

Job Tolman leerde dezelfde werkwijze tijdens zijn stage. "Met mallen maak ik eerst een houten skelet. Daaromheen bouw ik met buigtriplex laagje voor laagje de surfplank op en shape ik hem in de juiste vorm."

Vroeger vooral klompen
Simon Davids bouwde eerst alleen kano's en kajaks. ­Later kwamen daar surfplanken en roeiboten bij. Voortgekomen uit de vraag ernaar, want Davids werkt uitsluitend in opdracht. "In opdracht van de Rotterdamse roeivereniging Nautilus bouwde ik bijvoorbeeld een houten double wherry, een roeiboot bedoeld voor twee roeiers en twee stuurmannen. Ook voor de Nederlandse Roeibond heb ik zes wherry's gemaakt."

Vorig jaar ontwikkelde Davids in samenwerking met Staatsbosbeheer de eerste surfplank van Nederlands ­populierenhout, waar vroeger vooral klompen van werden gemaakt. "Ik wil zo veel mogelijk milieuvriendelijk werken en daar sluit dit project goed bij aan. Ik hoop alleen nog een groenere oplossing te vinden voor epoxy. Deze kunststof gaat lang mee, maar is wel met aardolie ­gemaakt. Ik ben daarom op zoek naar een soortgelijk product op biologische basis, gemaakt met plantaardige olie."

Het mooie van hout is dat het steeds anders is. Het model blijft hetzelfde, maar de nerven en knoesten niet Beeld Dingena Mol

Naast de surfplank van oer-Hollands hout maakt Davids ook surfboards van andere houtsoorten, zoals red cedar, die niet uit Nederland afkomstig zijn. Dat zijn voornamelijk planken die bedoeld zijn voor golf-, kitesurfen of suppen: staand peddelen op een surfplank. Tolman toont een enorm supboard dat hij heeft gemaakt. Het prijkt in vlammend hout tegen de wand. "Als ik deze plank zie, voel ik me echt trots. Ik begon met een kleine surfplank. Deze is drie keer zo groot."

Himalayaceder
Aan de muren van de werkplaats hangen emmers, ­gereedschappen, tientallen mallen en basismodellen voor roeiboten, kano's en surfplanken. De openslaande deuren zijn met houtstrippen bekleed. De sterke geur van droog hout overheerst. Soms, als Davids iets heeft aangeraakt, dwarrelt er een wolkje houtstof. Aan het plafond pronken de topstukken, waarmee hij laat zien wat hij kan: fraai ­gelakte kajaks, kano's en een roeiboot.

Zijn werkwijze houdt hij niet geheim. Geregeld geeft ­Davids workshops, mensen kunnen bij hem een bouwpakket voor peddels, kano of surfplank aanschaffen om in de werkplaats in elkaar te zetten. Zo bouwde een van de cursisten een surfplank voor zijn kleinzoon.

"Deze man had in zijn tuin een Himalayaceder staan. De boom was ziek en moest worden gekapt. Hij hield daar flink wat hout aan over. Dat heeft hij per boot, via de Spaarne, naar een houtzaagmolen gebracht om het met behulp van de wind te laten zagen. Bij ons heeft hij daar een surfplank van gebouwd." Davids vindt het alleen maar leuk als mensen blij naar huis gaan met hun zelfgemaakte exemplaar. "Wat is er nu mooier dan het bouwen van je eigen ­kano of surfplank?"

Tolmans stage zit erop. Hij werkt met zijn studiegenoten Wiebe van der Werf en Daan Overmars aan de grootste houten sloep van de klas: hun afstudeerproject. Tolman, zelfverzekerd: "Hij is 6, 70 meter lang en 2, 20 meter breed, twee meter langer dan de boten waarmee de rest van onze klas bezig is. We voorzien hem van veel zitruimte, een waterdichte radio en natuurlijk genoeg koelkasten. Volgend jaar kunnen we er het water mee op!"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden