Boot Lovers van 2 miljoen ligt stil te verouderen

De eerste rondvaartboot op waterstof, die Lovers in 2009 onthulde, moest het beeld op de grachten definitief veranderen. Maar de boot van ruim twee miljoen euro ligt al jaren werkeloos aan de kant vanwege tankproblemen.

De Nemo H2 tijdens een demonstratie in 2007. Beeld Lovers

Het was een vooruitstrevend idee: een rondvaartboot zonder schadelijke uitstoot, stank, lawaai of gebruik van fossiele brandstoffen. Oud-wethouder Marijke Vos doopte Nemo H2 in 2009, de boot verscheen even op Sail 2010 en kreeg een nominatie voor Schip van het jaar 2011.

Het probleem met de waterstofboot is, zul je altijd zien, de brandstof. Het bijvullen van waterstof vereist een extra beveiligd tankstation. Dat is niet overal welkom, ook niet op het terrein van Shell in Noord, terwijl dat bedrijf juist had bedacht zijn personeel met de H2 over het IJ te vervoeren.

Amsterdam had elders in Noord wel een waterstoftankstation, voor het project van GVB met waterstofbussen. Maar Nemo H2 kon daar vanaf het water niet bij. Dus zou het station worden overgeplaatst naar het Shellterrein. 'De concrete plannen lagen al op tafel,' zegt Fred Hage van Linde Gas Benelux, die het tankstation zou bouwen. 'We waren eigenlijk al klaar om te bouwen.'

Maar de bouw en het testen van de boot, zonder bestaande procedures, duurde lang. Het personeel van Shell stak het IJ inmiddels al over met de GVB-pont. Een tankstation bij de oliemaatschappij zat er niet meer in.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden