Boor in Amsterdam klaar voor start

AMSTERDAM - Na maanden van monteren, voorbereiden en proefdraaien zijn de boormachines van de Noord-Zuidlijn klaar om de omstreden metrotunnels onder de Amsterdamse binnenstad te graven. Donderdag krijgen de twee boormachines, die staan opgesteld bij het Centraal Station, hun namen en worden ze ingezegend. Kort daarna boort de eerste machine zich met een tempo van 8 tot 10 meter per etmaal een weg onder het Damrak door richting de Dam.

Vrouwennaam
Boormachines krijgen volgens traditie altijd een vrouwennaam. Het publiek mocht de afgelopen periode stemmen op de namen Amstellina, De Gravin, Noortje, Treesje en Ziona. De namen zijn bedacht door leerlingen van basisscholen in Amsterdam-Noord en het centrum. Kinderen die de winnende naam hebben bedacht, mogen donderdag bij de inzegening van de tunnelboormachines aanwezig zijn.

De Amsterdamse deken Ambro Bakker van de Sint Nicolaaskerk zal de machines van elk 870 ton donderdag inwijden. In een van de dagen daarna gaat de eerste 83 meter lange tunnelboormachine uit de startblokken om een begin te maken met de oostelijke tunnelbuis. De aanleg van de westelijke tunnelbuis gaat enkele maanden later van start.

Ontbrekende schakel
Het boren onder het historische centrum van de hoofdstad is de belangrijkste fase in de aanleg van de nieuwe metrolijn tussen Amsterdam-Noord en de Zuidas. ''Het lijkt alsof we nu pas echt beginnen met de aanleg van de Noord-Zuidlijn, maar in werkelijkheid vormt het boren van de tunnels de laatste ontbrekende schakel tussen tunnels en stations in noord en zuid die al klaar zijn'', vertelt Peter Dijk, algemeen directeur van de Dienst Noord-Zuidlijn.

Onlangs werd de ruwbouw van metrostation Europaplein bij de RAI opgeleverd. Dit is het eerste ondergrondse station dat deze mijlpaal heeft bereikt. In Amsterdam-Noord zijn de bovengrondse stations al af. Daar ligt ook reeds een tradtioneel gebouwde tunnel onder de grond, tot aan het IJ.

Eind 2012
Het boren van de twee tunnelbuizen van elk 3,1 kilometer lang, onderbroken door de stations, gaat 24 uur per dag en zeven dagen per week door. In totaal neemt het boorproces tot eind 2012 in beslag. De eerste fase van de boorwerkzaamheden beslaat ongeveer driekwart jaar en bestaat uit het traject Centraal Station tot aan het in aanbouw zijnde metrostation Rokin.

Verder boren is niet mogelijk, omdat de twee stations Rokin en Vijzelgracht nog niet gereed zijn. De bouw van deze stations heeft lange tijd stilgelegen als gevolg van verzakkingen. Om het boren toch door te laten gaan, wordt volgend jaar vanaf het Europaplein noordwaarts geboord. Dit verkleint volgens Dijk de risico's en beperkt de vertraging van minimaal een jaar, die anders zou zijn opgetreden. (ANP)

Bekijk een 360 graden foto van de lanceerbasis van de tunnelboor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden