Plus

Boom Chicago: een kweekvijver voor Amerikaans comedytalent

Boom Chicago is sinds 25 jaar een kweekvijver voor Amerikaans comedytalent. Een betere leerschool dan optreden voor het kritische en vaak lompe Amsterdams publiek bestaat niet.

'Comedians die in de VS horen dat ze fantastisch zijn, schrikken zich rot van de reacties hier.' Beeld Catharina Glogowski

Toen Jordan Peele vorig jaar te gast was bij Late Night with Seth Meyers spraken de twee over hun jaren bij Boom Chicago. "Het is te gek om op te treden voor een knetterstoned publiek," zei Peele. "Alleen lachen ze altijd op het verkeerde moment," antwoordde Meyers. "Ze lachen al tijdens de opbouw van de grap." Maar, daar waren ze het over eens: het was een onvergetelijke tijd in Amsterdam.

Meyers is inmiddels presentator van een van de best bekeken latenightshows in Amerika, Peele won een Oscar voor de door hem geschreven en geregisseerde film Get Out. Beiden behoren tot de fine fleur van de Amerikaanse entertainmentindustrie en beiden begonnen hun carrière bij Boom Chicago, het comedycollectief dat dit jaar 25 jaar bestaat. In juli wordt dat ­gevierd met een speciale avond in Carré, maandag start de nieuwe show Bango! in het Rozentheater aan de Rozengracht.

Een geschift idee
"Het waren mijn tienduizend uren, de tijd die nodig is om iets onder de knie te krijgen," zei Peele vorig jaar in de Volkskrant. Rond 2000 speelde hij in Boom Chicago. Meyers was toen al terug naar de Verenigde Staten om een van de tekstschrijvers van Saturday Night Live te worden. Maar ook hij noemt de drie jaar in Amsterdam de belangrijkste periode uit zijn leven.

Het verhaal van Boom Chicago begint in ­februari 1993, als er bij de gemeente Amsterdam een fax komt binnenrollen van Andrew Moskos uit, inderdaad, Chicago.

Of het niet een leuk idee is om in hartje Amsterdam een improvisatie- en comedyshow te beginnen in een eigen theater. Het antwoord van de betreffende ambtenaar was helder: het was een compleet ­geschift idee. 'Amsterdammers zullen nooit naar een comedyshow in het Engels gaan. Ook toeristen zullen niet geïnteresseerd zijn.'

Toomler van de Amerikanen
En toch betrok Boom Chicago later dat jaar een theatertje aan de Lijnbaansgracht, de plek waar nu de Sugar Factory gevestigd is. Vijf jaar later verhuisde het gezelschap naar het Leidseplein, waar het uitgroeide tot een instituut. Naast Meyers en Peele begonnen ook acteur en comedian Jason Sudeikis, Saturday Night Live -schrijvers Liz Cackowski en Heather Anne Campbell en regisseur en acteur Matt Jones (onder meer van Breaking Bad) bij Boom Chicago.

De lijst is te lang: in de kwart eeuw dat Boom Chicago bestaat, maakten zo'n honderd mensen deel uit van het gezelschap en bijna allemaal kwamen ze goed terecht in de entertainmentwereld. Wat de jeugdopleiding van Ajax is voor voetballers, Toomler voor Nederlandse ­cabaretiers, is Boom Chicago voor Amerikaans comedytalent.

Greg Shapiro kwam in 1994 naar Amsterdam en maakt sindsdien deel uit van Boom Chicago. "In de Verenigde Staten moest je als improvisatiecomedian in de jaren negentig naar Chicago, daar gebeurde het. Maar in Chicago waren de plekken om op te treden schaars en daarom ­weken veel mensen uit naar Amsterdam. Het was het ideale opstapje."

Uitgesproken kritisch
Dat kwam in de eerste plaats door de vele vlieguren die de Amerikanen hier konden ­maken, zegt Saskia Maas, de huidige zakelijk leider van Boom Chicago. Ook is het Nederlandse publiek uitgesproken kritisch. "Je moet hier echt aan de bak. Comedians die in de Verenigde Staten horen dat ze fantastisch zijn, schrikken zich rot van de reacties hier. Amsterdams ­publiek is direct. Als het niet grappig is dan krijg je dat te horen."

Bovendien spelen de Amerikanen een uitwedstrijd: ze kunnen niet terugvallen op referenties naar oude televisieseries in de VS, of grappen over Amerikaanse politici.

Shapiro: "Nederland wordt gevreesd door ­comedians. 'Als ze lachen dan lachen ze, maar als ze niet lachen dan wil je jezelf van kant ­maken,' zeggen ze. Het Nederlandse publiek is afwachtend en brutaal. Gek genoeg werkt die combinatie heel goed voor improvisatiecomedy, dan mag de zaal terugroepen."

Grappen van André
Wat ook helpt: de comedians die uit de VS naar Amsterdam komen om hier op te treden, vormen een hechte groep met hetzelfde doel voor ogen. Ze eten samen, ontdekken de stad, of gaan samen naar de Efteling. Allemaal komen ze naar Amsterdam om hun droom na te jagen, het ambitieniveau ligt hoog.

Boom Chicago heeft improvisatiecomedy in Nederland op de kaart gezet, zegt Horace ­Cohen, die in juli ter ere van het 25-jarig jubileum mag optreden in Carré. "Nederland had een heel andere humorcultuur. Wij waren van ­André van Duin, van de sketches en het leedvermaak. Dat dit ook kon was voor mij echt een ontdekking."

Met name het kleine theater op het Leidseplein was magisch, zegt Cohen. In de zaal stonden Duitse biertafels, er was een krap balkonnetje en het podium was zo dicht op de zaal dat het publiek de mensen die optraden bijna kon aanraken. "Ik heb daar avonden beleefd dat ik vanaf het begin van de show tot het moment dat ik weer buiten stond non-stop heb gelachen. Het leek wel of onder die plek een humorbron lag waaruit al die lui magisch humorelixer dronken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden