Lezersbrief

Booking.com, laat je Amsterdamse hart spreken

'Wat mij betreft is er voor vakantieplatforms die hun verantwoordelijkheid niet nemen, onze regels niet communiceren en onze strijd tegen illegaliteit niet steunen, geen plek,' schrijft de Amsterdamse fractievoorzitter van D66 Reinier van Dantzig in een lezersbrief aan Het Parool.

Het studentenprotest voor hoofdkantoor Booking.com naar aanleiding van de zadelhoesjes. Beeld Josien Wolthuizen
Het studentenprotest voor hoofdkantoor Booking.com naar aanleiding van de zadelhoesjes.Beeld Josien Wolthuizen

Booking.com zorgde de afgelopen week voor gefronste wenkbrauwen door een zadelhoesjescampagne. Het bedrijf probeerde Amsterdammers over te halen hun huis of appartement te verhuren door hun een grote zak geld in het vooruitzicht te stellen, waarbij de campagne zich ook nog eens leek te richten op studenten - die hun huis helemaal niet mogen onderverhuren aan toeristen.

Deze oproep schiet velen terecht in het verkeerde keelgat. Vooral omdat Booking.com verder met geen woord rept over de kaders waarbinnen dat mag - zoals het maximum van 60 dagen per jaar en de plicht toeristenbelasting af te dragen.

Het zou potsierlijk zijn als we deze reclamecampagne zomaar op zijn beloop laten.

Na maanden onderhandelen sloot Amsterdam in december een overeenkomst met Airbnb om de illegale vakantieverhuur aan te pakken. Dankzij die afspraken worden onder meer geanonimiseerde gegevens van overtreders met handhavers van de gemeente gedeeld en worden advertenties na 60 dagen van de site geweerd.

Niemand zal de illusie hebben dat het miljardenbedrijf met deze deal veranderd is in een goededoelenorganisatie - het bedrijf verzette zich recentelijk nog tegen de meldplicht die vanaf oktober zal gelden. Maar de deal lijkt wel vruchten af te werpen.

Bovendien sluiten we door de extra handhaving bijna iedere dag een illegaal hotel. En - minstens net zo belangrijk: Airbnb is nu ook verantwoordelijk voor het naleven van, het handhaven op, én het communiceren van de Amsterdamse regels.

Die verantwoordelijkheid moeten meer bedrijven nemen. Waar ligt het maatschappelijke hart van Booking.com - een bedrijf dat nota bene in onze stad gevestigd is? Zie deze oproep als een uitgestoken hand en grijp die. Want zo'n zadelhoesjescampagne laat een vervelende nasmaak achter.

Laat duidelijk zijn dat deze oproep ook geldt voor Wimdu, Homeaway en elk ander platform van nu en in de toekomst: neem je verantwoordelijkheid. De gemeente doet op dit moment al alles wat mogelijk is om illegale vakantieverhuur tegen te gaan. Handhaving is verdrievoudigd, boetes zijn gemaximeerd, er zijn mystery guests en de meldlijn voor klachten of vermoedens van illegale verhuur is permanent opengesteld.

Vanaf oktober is ook de meldplicht een feit. Online meld je eenvoudig de verhuur, waarna de teller voor de 60 dagen gaat lopen. Na 60 dagen is het over en uit. Met deze meldplicht kunnen we pas echt hard optreden tegen vastgoedhufters.

Maar wat mij betreft is er, ook wanneer straks de meldplicht ingaat, voor vakantieplatforms die hun verantwoordelijkheid niet nemen, onze regels niet communiceren en onze strijd tegen illegaliteit niet steunen, geen plek.

Vakantieverhuur mag, maar het zijn onze regels die de kaders aangeven. Met die regels houden we de stad bewoonbaar voor Amsterdam, haar inwoners, haar gasten en haar ondernemers.

Ook voor Booking.com.

Reinier van Dantzig, fractievoorzitter D66 Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden