Bonden cabinepersoneel KLM staan lijnrecht tegenover elkaar

Er dreigt alsnog een scheuring in de KLM-cabine. Vakbond FNV Cabine wijst het cao-akkoord dat KLM afgelopen weekend bereikte met de rivaliserende bond VNC van de hand.

De FNV wijst het cao-akkoord bij KLM af Beeld ANP

Donderdagavond stemden de leden van de grootste cabinebond, VNC wel in met het akkoord. Daarover was binnen de cabinebond de afgelopen dagen wel ophef ontstaan, omdat daarin de bezetting aan boord van de intercontinentale vliegtuigen toch wordt ingekrompen.

FNV, dat maandag op het laatste moment een stakingsdag bij KLM afblies, hekelt de ingreep. Het akkoord is volgens de bond nog slechter dan een cao-voorstel van KLM afgelopen najaar, dat toen door beide bonden werd afgewezen.

Bemanningslid geschrapt
Struikelblok is de bezetting aan boord van intercontinentale vliegtuigen. Op vrijwel alle vliegtuigtypes verdwijnt nu een bemanningslid, terwijl beide bonden juist maandenlang te hoop liepen tegen een eenzijdige maatregel van KLM die op 40 procent van de langeafstandsvluchten een bemanningslid had geschrapt.

"Die maatregel wordt nu, met instemming van VNC juist uitgebreid over de hele intercontinentale vloot," aldus FNV. Zo gaat in de Boeing 747 het aantal cabineleden van dertien naar twaalf. Alleen in de kleinste Airbus van KLM blijft het aantal bemanningsleden gelijk.

Pursers
De taken moeten worden overgenomen door een purser, de leidinggevende in de economyklasse, die voorheen niet in de bediening werd ingepland. Pursers krijgen nu tot 26 passagiers onder hun hoede, de helft van het aantal dat hun ondergeschikten bedienen. Volgens FNV kan dat ook de meest seniore cabinemedewerkers, de senior purser, overkomen.

Daarnaast moeten ze hun andere taken, waaronder inspringen bij calamiteiten, gewoon blijven verrichten. Straks staan in de Boeing 777-200 in de economy vijf stewards en stewardessen en hun purser voor 286 passagiers.

Weliswaar is afgesproken dat de werkzaamheden in de economy worden aangepast, maar volgens FNV is nergens vastgelegd hoe en of dat gebeurt.

Werkdruk
Vooral pursers vinden nu dat de werkdrukverhoging die KLM in de cabine wil doorvoeren om zo te bezuinigen op hen wordt afgewenteld. Een aantal vindt dat KLM, met een eerder dreigement de aanwezigheid van twee leidinggevenden in vliegtuigen helemaal af te schaffen, de boel heeft gechanteerd.

Omdat KLM FNV formeel heeft verzocht in te stemmen met het akkoord - zonder dat de bond daar naar eigen zeggen nog veranderingen in kan aanbrengen - legt FNV het cao-akkoord wel voor aan haar leden, met het advies er niet mee in te stemmen. De bond neemt daar twee weken de tijd voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden