Bol.com opent deuren voor kleine zelfstandige

Kleine webwinkeliers hebben er voortaan een nieuwe manier bij om hun producten te verkopen. Verkoopgigant Bol.com stelt vanaf woensdag zijn website ter beschikking aan iedere middenstander die koopwaar in de aanbieding heeft.

Twee weken geleden publiceerde brancheorganisatie Thuiswinkel.org het zorgelijke bericht dat, hoewel het aantal onelineverkoopsites in Nederland nog steeds groeit, veel webwinkels na een paar jaar alweer moeten stoppen. Kleine internetondernemers zien zich vaak genoodzaakt te sluiten omdat zij niet genoeg bezoekers naar hun site kunnen trekken.

Volgens Bol.com is dat probleem nu opgelost. Iedereen met een Kamer van Koophandelregistratie en btw-nummer kan zelfstandig en gemakkelijk zijn assortiment beschikbaar stellen aan de 16 miljoen bezoekers die de website jaarlijks trekt.

Elke ondernemer welkom
'Tot nog toe werd via Bol.com Plaza al elektronica van concurrenten aangeboden, nu is elke ondernemer welkom die artikelen aanbiedt die passen binnen het aanbod van ons bedrijf', stelt marketingdirecteur Michel Schaeffer. Hij verwacht dat binnenkort ook veel ondernemers die nog geen webwinkel hebben, door deze toepassing online zullen gaan.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, reageert verheugd op het nieuws. 'Het is fijn om te horen dat webwinkels naast Google nu een nieuw kanaal tot hun beschikking hebben om gevonden te worden. Dit schept zeker kansen.'

Obstakels blijven
Wel wijst Jongen erop dat andere obstakels waar webwinkeliers vaak mee te maken hebben, gewoon blijven bestaan. 'Kleine ondernemers zullen blijven kampen met verschillen in schaalgrootte ten opzichte van grotere ondernemers. Willen zij kunnen doorgroeien, dan zullen zij nog steeds moeite moeten doen om zich te onderscheiden van andere leveranciers.'

Inmiddels hebben zich al 45 webwinkels aangemeld voor de nieuwe verkoopmogelijkheid. Bol.com gaat ervan uit dat dat er op korte termijn vele duizenden zullen worden. Uiteindelijk verwacht de winkel dat door de integratie van de webwinkels binnen enkele maanden ongeveer 25.000 artikelen aan het assortiment worden toegevoegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden