Boetefuik op A2 's avonds en 's nachts weg

Automobilisten kunnen straks 's avonds en 's nachts op de snelweg tussen Amsterdam en Utrecht 130 kilometer per uur rijden. De snelheidsbeperking op het laatste stukje weg, waar veel boetes worden gegeven, vervalt over drie maanden.

Ook kunnen automobilisten vanaf vrijdag nog eens op negentien trajecten maximaal 130 kilometer per uur rijden. Beeld anp

Vanaf mei kunnen automobilisten op de A2 ook tussen Holendrecht en Vinkeveen 's avonds en 's nachts 130 kilometer per uur rijden. Nu nog geldt op dat stuk weg nog een maximumsnelheid van honderd kilometer per uur.

De veelbesproken verhoging van de maximumsnelheid op het traject van net geen zes kilometer levert automobilisten een tijdwinst op van 55 seconden. Volgens tegenstanders leidt de verhoging van de snelheid tot een verslechtering van de luchtkwaliteit.

Het leeuwendeel van de snelheidsovertredingen in Nederland wordt geconstateerd op dit stukje snelweg, dat geldt als een 'boetefuik'. Door de ruime opzet, de weg telt vijf stroken per rijrichting, nodigt de weg uit tot te hard rijden.

Maar liefst 31 procent van alle snelheidsboetes in 2014 werd op dit traject uitgeschreven. Het gaat om een half miljoen snelheidsovertredingen, goed voor een totaal boetebedrag van 48 miljoen euro.

Minister Schultz van Haegen (Verkeer) zegt met haar maatregel in te spelen op de beleving van veel automobilisten dat de A2 een lappen­deken is van continu verspringende maximumsnelheden. Uit het gigantische aantal snelheidsboetes kun je afleiden dat veel mensen inderdaad niet weten waar ze aan toe zijn.

Weerstand
Het voornemen van de minister om de maximumsnelheid tussen 19.00 uur en 06.00 uur te verhogen naar 130 kilometer per uur stuitte in oktober op veel weerstand omdat dit slecht zou zijn voor het milieu. Volgens Milieudefensie is het niet alleen vragen om meer ongelukken en meer verkeersslachtoffers, maar leidt het ook tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. Dat de A2 door relatief dunbevolkt gebied gaat, doet daar volgens hen niets aan af. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks noemde de maatregel van de minister 'bizar'.

De gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht stapten eerder al tevergeefs naar de rechter om het verhogen van de maximumsnelheid in de nacht te voorkomen.

Uitbreiding
Automobilisten kunnen al vanaf morgen op nog eens op negentien trajecten maximaal 130 kilometer per uur rijden. Het gaat onder meer om delen op de A1, A27, A28, en A58. Met deze verhoging mag vanaf dan op 61 procent van de snelwegen 130 worden gereden. Rijkswaterstaat zal op de betreffende trajecten morgen eerst de borden vervangen. Pas op het moment dat de verkeersborden zijn aangepast, geldt de nieuwe maximumsnelheid.

'Met deze uitbreiding van de 130 kilometerwegen zetten we een mooie volgende stap in ons snelheden­beleid', aldus Schultz. 'We streven ernaar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 kilometer per uur kunnen rijden. Voor de automobilist wordt de maximumsnelheid daarmee steeds eenduidiger.' Het ontwerpverkeersbesluit voor de A2 wordt op 18 februari officieel bekendgemaakt. De verwachting is dat omliggende gemeenten er op dat moment nog verzet tegen zullen aantekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden