Boete maatschappij die passagier niet betaalt

DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) zal voortaan boetes uitdelen als luchtvaartmaatschappijen zich niet houden aan de regels voor vergoedingen aan passagiers bij vertraging van meer dan drie uur. Dat heeft de IVW dinsdag bekendgemaakt.

Wachtende reizigers op Schiphol. ANP Beeld
Wachtende reizigers op Schiphol. ANP

Na veertig door de inspectie vastgestelde overtredingen binnen een jaar volgt een boete van 15.000 euro, waarna de hoogte van de boete bij herhaling twee keer wordt verdubbeld en tenslotte kan de maximale boete van 74.000 euro opgelegd worden. Voor het aantal van veertig is volgens de IVW gekozen om de structurele overtreders aan te pakken.

Ook legt de inspectie voortaan boetes op als maatschappijen voor de elfde keer verzuimen passagiers te informeren over hun rechten. Dat kost de elfde keer 3000 euro en elke volgende keer nog eens 6000 euro.

Luchtvaartmaatschappijen hebben zich altijd hevig tegen vergoedingen bij vertraging verzet omdat de kosten in de vele miljoenen kunnen lopen. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden