'Boete bejaarde Amsterdammer onterecht'

Een bejaarde Amsterdammer die bezwaar maakte tegen de boete die hij kreeg terwijl hij een kaartje uit een draaiknopautomaat probeerde te trekken, is in het gelijk gesteld door de Gemeentelijke Ombudsman.

De 71-jarige man parkeerde op 16 juni 2010 zijn auto op het Archimedesplantsoen in de Watergraafsmeer. De parkeerautomaat was een draaiknopmodel op kenteken en het lukte de man niet om een kaartje uit de automaat te krijgen. Een automaat verderop bood ook geen uitkomst.

Bovendien kon de man de toelichting niet lezen, dus besloot hij ten einde raad zijn leesbril op te halen in zijn auto en hulp te vragen. Bij zijn auto aangekomen bleek dat hij al te laat was. Cition had een boete uitgeschreven.

De man diende tevergeefs een bezwaarschrift in. Met de gebruiksvriendelijkheid van het draaiknopmodel was volgens Cition niks mis. En wanneer de controleur niemand ziet die bezig is met betalen, mag deze een boete uitschrijven.

Ombudsman Ulco van de Pol betwijfelt de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat, zeker in combinatie met de leeftijd van de man.

Bovendien zegt wethouder Eric Wiebes van Verkeer en Vervoer zelf op zijn weblog dat de draaiknopautomaat niet gebruiksvriendelijk is, aldus de Ombudsman.

Daarnaast had Cition volgens hem in de beoordeling moeten betrekken dat de automaat waar de man een kaartje probeerde te trekken, niet te zien was vanaf de plek waar de auto stond.

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden