Review

BOEKENWEEKESSAY: Good Luck ****

Good luck eau de parfum en omslag van het essay: half fotoalbum, halve novelle. Beeld
Good luck eau de parfum en omslag van het essay: half fotoalbum, halve novelle.

Reclameman en fotocurator Erik Kessels verzamelt al jaren fotoalbums die hij overal oppikt. Met enige regelmaat publiceert hij foto's uit zijn bijzondere collectie in de reeks In almost every picture.

De combinatie van de intimiteit van een familiealbum met de anonimiteit van de hoofdrolspelers zorgt ervoor dat de lezer (of de kijker) geprikkeld wordt zelf het verhaal te maken.

Good luck van Christine Otten en Erik Kessels, het boekenweekessay van dit jaar, is een voortzetting van de reeks gevonden fotoalbums van Kessels - met één verschil. Ditmaal heeft schrijfster Christine Otten zich laten inspireren door een fotoalbum en aan de hand van de foto's geprobeerd de lijntjes tussen de nummers te trekken.

Het boekje is prachtig vormgegeven - half fotoalbum, halve novelle - met foto's die op allerlei manieren opduiken. Er is aan alle zintuigen gedacht. Er is een luxe editie waarin ook een 'Eau de parfum' Good luck wordt geleverd. In de gewone handelseditie krijgt men bij wijze van bladwijzer een geurstick.

'De geur die uit de albums en het opschrijfboekje opstijgt: een mengeling van talkpoeder, oud stof, zoet cocosachtig parfum, aarde en schimmel,' schrijven Otten en Kessels (het boek wordt als een coproductie gepresenteerd).

Wie eerst Good luck doorbladert om alleen naar de foto's te kijken, ziet meteen waarom Kessels en Otten nu juist deze collectie beelden kozen. Een middelbaar echtpaar in de Franse provincie, een garagehouder (altijd in blauwe overall) en zijn vrouw. Geen kinderen, maar een grote collectie poppen, die overal in huis staan opgesteld; en een zwarte man, die kennelijk vaak over de vloer was.

Veel vrolijke tafereeltjes, maar ook een onmiskenbare vervreemding, alsof we naar een film van Claude Chabrol in fotoalbumvorm zitten te kijken. Maar wat is het verhaal?
Otten en Kessels hebben een leven verzonnen, een scenario dat de verschillende elementen moet verbinden en een voorstel doet om het raadsel van de beelden op te lossen.

Ze schetsen een beeld van Claire, een geadopteerde vrouw, herstellende van kanker, die haar Franse moeder op het spoor komt. Ze krijgt fotoalbums, brieven en opschrijfboekjes in handen en probeert zich een beeld te vormen van het leven van haar moeder.

Dus ook Claire bladert door de foto's op zoek naar houvast en een verhaal, dat uiteindelijk naar haarzelf moet leiden.

De man en de vrouw zijn, volgens de verbeelding van Otten en Kessels, Betty en Pierre Vincent, de poppenverzameling staat voor het gemis van kinderen en de geheimzinnige zwarte man die op de foto's opduikt is de geheime minnaar van Betty.

Kan allemaal natuurlijk, maar op een of andere manier is meestal niet hét verhaal achter de gevonden foto's interessant, maar alle mogelijke verhalen.

In Good luck worden de foto's nooit meer zo interessant en raadselachtig als bij de eerste keer doorbladeren. (MARK MOORMAN)

Christine Otten en Erik Kessels: Good luck, CPNB, €6.

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden